21/12/2021
La URV participa en un projecte de descoberta científica per a infants de tres a sis anys
Fins demà hi ha instal·lat al Campus Educatiu de Tarragona un espai d’experimentació i un jardí de les papallones per on han passat més de 1.200 alumnes de 17 escoles de la demarcació
Fins demà hi ha instal·lat al Campus Educatiu de Tarragona un espai d’experimentació i un jardí de les papallones per on han passat més de 1.200 alumnes de 17 escoles de la demarcació
Moure’s lliurement per un espai diàfan i descobrir de primera mà diferents principis científics. Aquesta és la filosofia del Lab 0_6, un projecte d’educació científica adreçat a infants de tres a sis anys impulsat per la Universitat de Vic a Manresa. Una part d’aquest material s’ha instal·lat des del 2 de novembre al Campus Educatiu de Tarragona on fins demà hi passaran més de 1.200 infants de 3 a 6 anys d’un total de 17 escoles de la demarcació i uns 140 alumnes del cicle formatiu de Tècnic/a d’Educació Infantil. La proposta també l’aprofiten estudiants de la doble titulació d’Educació Infantil i Primària de la URV, a qui se’ls fa formació en didàctica de les ciències i també és útil pel propi col·lectiu de mestres, que descobreix noves formes de tractar conceptes científics en etapes inicials. Aquesta iniciativa, a més de la UManresa, ha estat liderada per Núria Garcia, membre de l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV (ICE), el Campus Educatiu de Tarragona i el Departament d’Educació.
L’objectiu és fomentar l’educació científica a les primeres edats a través de la descoberta lliure i l’experimentació. Durant aproximadament una hora els infants poden accedir a un espai completament diàfan on s’han instal·lat les diverses propostes científiques del Lab 0_6. En aquesta estona tenen llibertat per recórrer la sala, tocar, mirar, olorar i descobrir cada proposta i material, des de microscòpics fins a túnels de vent, eines hidràuliques… Ho fan sense cap guia ni instrucció, només moguts per la seva curiositat. La idea és promoure la mirada científica sobre fenòmens quotidians a través de la iniciativa dels infants respecte els diferents materials, que potencien la seva curiositat natural. Un cop finalitzada l’activitat, seuen a terra formant una rotllana amb una especialista de l’equip docent del Lab 0_6 que els anima a explicar què han observat i a fer-se preguntes sobre la seva experiència. L’objectiu és que les idees que sorgeixin en aquest espai es puguin treballar posteriorment a l’escola.
Jardí de les papallones
Mentre té lloc aquesta activitat a la sala, a fora els espera un jardí de les papallones ideat per un equip tècnic format per personal investigador de la URV, professionals de l’ICE de la URV i personal tècnic i de manteniment del Campus Educatiu de Tarragona, amb la complicitat i ajut d’alumnes de l’Institut Cal·lípolis, que s’han encarregat del manteniment de l’espai. Aquesta proposta didàctica gira al voltant del cicle vital d’aquests insectes. El fil conductor de les activitats és la Fada Vanessa, personatge inspirat en la Vanessa atalanta, una espècie de papallona que a la tardor inicia la seva migració cap a zones més càlides i que durant aquestes setmanes es pot trobar a l’àrea mediterrània. “En primer lloc presentem als infants el jardí, on totes les plantes aporten el menjar necessari per a les papallones al llarg del seu cicle de vida. Després parlem de la Vanessa, que és la fada que s’amaga en algun racó del jardí i ens ajuden a buscar-la”, explica Maite Novo, investigadora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia i professora de Didàctica de les Ciències a la URV.
Aquest és el punt de partida d’una activitat dinamitzada que consta de diferents propostes, cadascuna d’elles adaptada a un estadi diferent del cicle vital d’aquest insecte: un laberint de pedres blanques en forma de camins concèntrics que es relacionen amb l’ou -inici i final de la vida de la papallona-; una altra activitat en la que, amb petits troncs foradats i unes cordes poden elaborar un cuc -segon estadi del cicle de vida- i jugar-hi; una anella gran de la que pengen cintes de colors que simulen l’estadi de crisàlide i que representen el moment de recolliment, silenci i metamorfosi -tercer estadi-, i finalment diferents propostes orientades a l’observació i identificació de papallones.
Tant el Lab 0 -6 com el jardí de les papallones s’han plantejat com una prova pilot amb la idea que el Campus Educatiu de Tarragona esdevingui, en un futur, en un espai d’innovació educativa que integri en un projecte comú escoles, centres de formació professional, instituts, aules d’educació especial i la Universitat. “Hem convertit un edifici en desús en un espai d’innovació educativa i l’objectiu que tenim és treballar per tal que aquest espai es converteixi en un centre de referència on es trobin alumnes de totes les edats educatives i que, a més, ofereixi formació per als futurs formadors”, explica Jordi Balust, director del Campus Educatiu de Tarragona.