25/11/2020

La URV s’adhereix al Dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones

Les facultats i escoles dediquen 25 minuts de 25 classes a la sensibilització sobre la violència de gènere

Façana del rectorat amb motiu del 25N.

“Les violències contra les dones són una amenaça per a la salut pública mundial i, en condicions d’emergència com l’actual pandèmia provocada per la COVID-19, tendeixen a augmentar. Les universitats, davant la pandèmia, hem de posar èmfasi a fer visible la persistència de les violències i a pal·liar-ne l’impacte. Ara ens cal estar alerta per anticipar-nos i disposar dels recursos necessaris per donar resposta als contexts de violència i desigualtat que puguin sorgir en el futur”.

Aquest és un dels punts del Manifest de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya que la URV ha subscrit i que es llegirà aquest 25 de novembre en 25 classes dels centres de la Universitat amb motiu del Dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones.

Les causes, les conseqüències i l’abordatge de la violència masclista s’han tractat durant 25 minuts a partir de diferents intervencions emeses simultàniament a les classes adherides al 25-N amb la participació de la rectora, María José Figueras; la secretària general i responsable d’igualtat, Laura Román, els codirectors de la Unitat d’Igualtat, Inma Pastor i Víctor Merino, i representants del Consell d’Estudiants.

A més a més, aquestes classes han recuperat la intervenció de la professora del Departament de Dret Públic, Neus Oliveras, en una TEDx Talk: “Dels contes de fades a la violència de gènere“, en què reflexiona sobre les arrels profundes que provoquen la violència contra les dones, amb la construcció de la identitat dels gèneres, que comença des de ben petits.

A més dels estudiants, el PAS i el PDI també s’ha sumat a la iniciativa connectant-se a les 12 h a la plataforma Teams per seguir el mateix programa que els estudiants i han participat del debat que cada col·lectiu ha fet a continuació.

Webinaris i guia de recursos

L’acte del 25-N se suma als webinaris que durant el mes de novembre s’han fet a la Universitat per tractar diferents aspectes de la violència de gènere i als cursos per al personal docent i investigador, per als investigadors en formació i per al PAS. El darrer webinari obert al públic es fa el proper 26 de novembre. La sociòloga Mónica Saiz és la ponent de “Noches seguras para todas”, sobre les discriminacions masclistes i les violències sexuals que les dones joves pateixen en els contexts d’oci nocturn, i s’hi pot assistir a través de la plataforma MS Teams.

Des del CRAI han posat a la disposició de la comunitat universitària una guia virtual de recursos sobre la violència masclista, on s’hi poden trobar llibres impresos i electrònics sobre feminisme, tant per a adults com per a infants, i un recull d’adreces d’interès dels principals organismes de l’entorn més proper.