24/10/2016

La XIX Trobada d’Economia de l’Ebre constata que la desigualtat també pot perjudicar el desenvolupament econòmic

La causa principal són les polítiques fiscals no redistributives. La Jornada també ha tingut un enfoc local: des de CCOO es reclama un canvi del model productiu al territori i des de Càritas s’alerta que atenen més d'11.000 persones

“La desigualtat no és dolenta només des d’un punt de vista ètic, sinó que també pot perjudicar el desenvolupament econòmic d’una societat o d’un estat”, ha dit el divendres 21 d’octubre Carlos Gradín , catedràtic del Departament d’Economia Aplicada, de la Universitat de Vigo, durant la XIX Trobada d’Economia de les Terres de l’Ebre celebrada al campus tortosí. Una afirmació que la pròpia Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament (OCDE) ha anat incorporant últimament als seus arguments. Gradín ha pronunciat una conferència sobre per què és tan elevada la desigualtat a l’Estat espanyol, en la qual ha constatat que està entre els països amb una desigualtat més elevada d’Europa, segons l’Índex de Gini; una desigualtat que s’ha accentuat amb la crisi però que ja existia durant els anys de bonança econòmica, “ja que la creació d’ocupació no va anar acompanyada de polítiques de redistribució fiscal, és a dir, que les rendes més altes paguessin més impostos”. Els motius d’aquesta desigualtat Gradín els atribueix al fet que hi hagi una massa social important amb rendes molt baixes i una classe mitjana molt reduïda. La causa principal són les polítiques fiscals no redistributives i el fet que el gruix de les prestacions socials sigui en concepte de desocupació o jubilació i que, per contra, no es contemplin altres tipus d’ajudes universals a les famílies que sí s’apliquen en d’altres països europeus.

Organitzada pel Departament d’Economia de la Facultat d’Economia i Empresa de la URV i la Càtedra d’Economia Local i Regional del campus Terres de l’Ebre, aquesta jornada també ha servit per donar una visió més local de la desigualtat. “Ens sembla interessant poder aportar coneixement i reflexió al voltant de temes com la desigualtat o l’exclusió”, ha manifestat Xavier Farré, sotsdirector del campus i professor d’Economia. Així en l’acte hi ha intervingut Agustí Castell, director de Càritas Diocesana a Tortosa, que ha dit que el 2015 més d’11.200 persones van acudir a buscar ajuda a algun dels 33 punts d’acollida que l’organització té a la diòcesi, i que d’aquestes 2.000 estan en situació precària i en exclusió social. Josep Casadó, secretari de CCOO a les Terres de l’Ebre, ha reclamat un canvi en el model productiu del territori. “Amb el model actual no hi ha llocs de treball per a la gent formada i això ha de començar a canviar”, ha apuntat Casadó.

Durant l’acte també hi hagut una connexió en directe via skype amb Marina Vidal de Creu Roja Internacional, que actualment està al camp de refugiats de Ritsona a Grècia. Vidal ha animat els estudiants a buscar sortides laborals que puguin contribuir a  reduir la desigualtat que hi ha al món.