14/09/2023

La URV posa en marxa un laboratori d’habilitats en intel·ligència artificial per a docents

Més de 280 professors d'Educació Primària i Secundària participen a l’AI SKILLS LAB, un laboratori d’habilitats en intel·ligència artificial per la transformació digital dels centres educatius

La sessió inaugural del projecte va tenir lloc aquest dimarts, 12 de setembre, al Seminari de Tarragona, i va ser assistida per unes 300 persones interessades en la transformació digital de l'educació mitjançant la Intel·ligència Artificial.

La intel·ligència artificial (IA) és una tecnologia avançada que està transformant la manera de viure i treballar. En l’àmbit educatiu té el potencial de millorar l’experiència d’aprenentatge de l’alumnat i transformar la pràctica docent. Per assolir aquesta transformació, cal que el professorat disposi de les habilitats i coneixements necessaris per utilitzar la IA de manera efectiva. Aquest és l’objectiu del projecte AI SKILLS LAB, un laboratori d’habilitats en intel·ligència artificial que treballa per la transformació digital dels centres educatius a través de la competència digital docent. El projecte, impulsat per la investigadora del Departament de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili Mar Camacho, i gestionat per la Fundació URV, s’ha ofert a 280 docents d’Educació Primària i Secundària.

En la posada en marxa d’aquesta iniciativa treballa un equip format per vint professionals experts en diferents àmbits que, en aquesta primera etapa, acompanyen els docents dels onze centres participants per tal de capacitar-los en el nivell B2 de competències digitals, i ajudar-los a desenvolupar habilitats en intel·ligència artificial amb eines que poden tenir al seu abast. Aquestes incorporen models d’innovació avançats basats en IA per la transformació digital dels centres com ara l’aprenentatge adaptatiu, els xatbots educatius o l’analítica de l’aprenentatge. El projecte s’allargarà fins el 31 de març de 2024, i fins llavors se celebraran diverses sessions formatives virtuals, masterclass i workshops, a càrrec d’experts internacionals de renom, que es combinaran amb el desenvolupament de projectes innovadors en cada centre, que comptaran amb l’acompanyament d’assessors que en faran el seguiment. A més, els participants hauran de documentar les evidències de projecte a fi de poder acreditar les competències adquirides.

La investigadora del departament de Pedagogia, Mar Camacho, compta amb la col·laboració de 20 experts i assessors
La investigadora del departament de Pedagogia, Mar Camacho, acompanyada de diversos experts en IA i docència durant la presentació de l’AI SKILLS LAB.

La sessió inaugural del projecte es va fer el 12 de setembre al Seminari de Tarragona, amb la participació de prop de 300 docents interessats en millorar les seves competències en AI. La iniciativa ha estat subvencionada pel Departament d’Educació a través dels Fons Next Generation EU en el marc de les actuacions en l’àmbit de l’impuls digital a l’educació, amb l’objectiu d’avançar en la digitalització del sistema educatiu català previst pel Pla d’educació digital de Catalunya (PEDC).

L’equip de recerca que treballa en aquest projecte també té en marxa altres dues iniciatives d’intel·ligència artificial en docència, una adreçada a equips directius de centres educatius, que ha rebut finançament del Ministeri d’Educació i, l’altra que s’impulsarà en coordinació amb l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) i que consistirà en la segona fase del projecte Intelligenz, que es va celebrar el curs passat.

Aquest projecte està subvencionat pel Departament d’Educació a través dels Fons Next Generation EU en el marc de les actuacions en l’àmbit de l’impuls digital a l’educació, amb l’objectiu d’avançar en la digitalització del sistema educatiu català previst pel Pla d’educació digital de Catalunya (PEDC).