21/03/2024

L’Ajuntament de Sant Jaume d’Enveja forma el personal municipal en Suport Vital Bàsic al CISTE

Els treballadors municipals han cursat aquesta formació al Centre d’Innovació i Simulació Territorial ubicat al Campus Terres de l’Ebre de la URV

L’Ajuntament de Sant Jaume d’Enveja ha apostat per formar el personal municipal amb Suport Vital Bàsic i desfibril·lació automàtica, així, entre els mesos de novembre i març quaranta treballadors del consistori s’han format en aquesta disciplina al Centre d’Innovació i Simulació Territorial ubicat al Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV), centre reconegut pel Consell Català de Ressuscitació (CCR). Es tracta de treballadors de diferents àmbits, administració, agents de protecció civil, policia local i membres de l’equip de govern, entre d’altres, i al llarg de l’any 2024 se seguirà formant la resta de personal municipal.

Actualment, les malalties cardiovasculars són un problema de salut pública que sovint produeixen morts en entorns extrahospitalaris i que podrien ser evitades. D’aquí la importància de promoure la formació de la població, ja que poden tenir un paper determinant com a primers assistents. El curs de Suport Vital Bàsic és una formació professional de sis hores, una teòrica i cinc de pràctiques, que permet obtenir el certificat oficial del CCR.

Precisament, el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Sant Jaume d’Enveja, Axel Tomàs, explica “tots els municipis amb desfibril·ladors externs automàtics (DEA) són considerats municipis cardioprotegits però des de l’Ajuntament hem cregut rellevant que tot el personal municipal cursés una formació específica que els permetés actuar correctament i utilitzar el DEA en cas de necessitat”.

Per la seva banda, Silvia Reverté, directora de la Càtedra d’Innovació i Simulació en Salut de les Terres de l’Ebre, agraeix la confiança del consistori en el CISTE i destaca com l’equipament del Centre permet dur a terme “una formació disruptiva i innovadora, durant la qual se simulen situacions adaptades a cada col·lectiu i equiparables a la realitat”. Així durant el curs cada usuari treballarà amb tres casos simulats, és a dir, tres situacions d’emergència amb increment de complexitat, en les quals hauran d’aplicar habilitats i coneixements vinculats al Suport Vital Bàsic + DEA.

Simulació realitzada al CISTE amb maniquins ultra realistes i d’alta fidelitat

Per això, des del CISTE es plantegen els casos adaptats a cada disciplina, com accidents de trànsit o una situació en una localització de restauració per exemple, i també als contextos territorials més habituals de cada col·lectiu, com podria ser a una platja del Delta de l’Ebre. Les simulacions es duen a terme amb actors i amb maniquins ultra realistes i d’alta fidelitat i finalitzen amb un debriefing on s’analitza l’actuació realitzada. Es tracta de formacions en grups de 8 persones per instructor, per garantir que tothom pugui participar-hi i fer-ne un seguiment adequat.

El de Sant Jaume d’Enveja ha estat el primer consistori en formar el seu personal en aquest àmbit, però qualsevol ajuntament, institució o entitat pot contactar amb el CISTE mitjançant la seva pàgina web per sol·licitar aquesta o altres formacions, vinculades tant a la salut com a altres disciplines com són l’esport, l’educació o l’empresa, per exemple.

El CISTE és un centre de formació permanent de la Fundació URV (FURV), creat per la Càtedra d’Innovació i Simulació en Salut de les Terres de l’Ebre de la URV, que pretén donar resposta a les necessitats dels professionals i estudiants del sector sanitari públic i privat i també les de professionals d’altres disciplines a través de metodologies diverses innovadores i disruptives, com la simulació, la realitat virtual i augmentada, l’ús de softwares específics i altres recursos tecnològics.