12/02/2024

L’equip Roboteatrífics, de l’Escola Ull de Vent de La Bisbal del Penedès i Legonnac, del Col·legi l’Estonnac-Ensenyança de Tarragona, guanyen la FIRST LEGO League Challenge Tarragona-Reus

Aquesta competició, organitzada per l'ETSE de la URV, va reunir dissabte a Reus prop de 340 joves de 6 a 16 anys per posar a prova les seves habilitats tecnolòlgiques

Foto: @rosarioizquierdogarcia (Associació d'Astronomia, Fotografia i Art).

Un total de 341 joves de 6 a 16 anys organitzats en 46 equips procedents de 20 centres educatius i entitats de la demarcació han participat aquest dissabte a la 13a edició de la FIRST LEGO League Tarragona-Reus, organitzada per l’Escola Superior d’Enginyeria (ETSE) de la URV. La competició plantejava la resolució d’un repte relacionat amb l’ús de la tecnologia i les arts i posava a prova les habilitats tecnològiques i de pensament crític, l’experimentació i disseny creatiu, els valors de treball en equip i la capacitat emprenedora dels participants, va tenir dos guanyadors: el primer classificat, l’equip Roboteatrífics, de l’AMPA de l’Escola Ull de Vent, de La Bisbal del Penedès, seguit de l’equip Legonnac, del Col·legi l’Estonnac-Ensenyança de Tarragona. Les dues formacions competiran a la final que es farà al mes de març a Alacant.

FIRST LEGO League desafia cada temporada els joves a resoldre problemes del món real mitjançant les oportunitats que ofereix la ciència i la tecnologia. En aquesta edició, el Desafiament Master PieceTM convidava els equips a investigar com poden usar la tecnologia i les arts per ajudar a involucrar altres persones o incrementar la participació en una activitat que els agradi fer. Per exemple, el patinatge o col·leccionar monedes antigues. Els equips van explorar la capacitat i possibilitats que ofereixen les àrees STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) per inspirar el seu esperit innovador i la creativitat artística sense limitar la seva creativitat.

Foto: @rosarioizquierdogarcia (Associació d’Astronomia, Fotografia i Art).

Un any més, els nens i nenes d’entre 6 i 9 any van tenir el seu espai destacat en el programa: FIRST LEGO League Explore. Enguany el desafiament els portava a elaborar un petit treball d’investigació en què havien de desenvolupar una solució al repte plantejat i preparar un pòster d’equip amb el resultat de la recerca. A més, se’ls demanava que programessin i construïssin una maqueta programable basada en peces LEGO® Education WeDo, definida i elaborada en la seva totalitat pel propi equip, que fos capaç de superar algun repte definit per l’equip sobre la temàtica.

Foto: @rosarioizquierdogarcia (Associació d’Astronomia, Fotografia i Art).

Els participants més grans de FIRST LEGO League Challenge es van convertir durant unes hores en científiques, enginyeres i artistes i van pensar com a tal per elaborar un projecte d’innovació en el que havien d’identificar una activitat que els apassiona, explorar les formes en què les persones comparteixen els seus interessos, pensar formes creatives de fer-ho utilitzant les arts com a guia, i dissenyar i crear una solució per ajudar les persones a aprendre sobre les seves passions. A més, dissenyar, construir i programar un robot autònom utilitzant la tecnologia de LEGO MINDSTORMS per resoldre sobre un tauler oficial el major nombre de missions proposades.

Els equips participants van defensar el resultat del seu treball davant d’un jurat i van posar a prova el funcionament del seu robot davant dels àrbitres. Tot això ho van fer a través dels valors FIRST: descobriment, innovació, impacte, inclusió, col·laboració i diversió.

Els equips premiats van ser:

• 1r Premi Ingeniera Soy a l’equip guanyador: Roboteatrífics, AMPA de l’Escola Ull de Vent (La Bisbal del Penedès)
  • 2n Premi Ingeniera Soy a l’equip guanyador: Legonnac, del Col·legi Lestonnac-L’ensenyança (Tarragona)
  • 1r Premi Universitat Rovira i Virgili als Valors FIRST: Baltipower, de l’Escola Baltis (Valls)
  • 2n Premi Universitat Rovira i Virgili als Valors FIRST: Panes, de l’Escola Elisabeth (Salou)
  • 1r Premi Ajuntament de Reus al Projecte d’Innovació: Ritmicpro, de la British School of Costa Daurada (El Catllar)
  • 2n Premi Ajuntament de Reus al Projecte d’Innovació: #Hasta Lego, de l’Escola Pompeu Fabra (Reus)
  • 1r Premi Ajuntament de Tarragona al Disseny del Robot: Rickynillos Team, de MediaLab Workshops Academy (Tortosa)
  • 2n Premi Ajuntament de Tarragona al Disseny del Robot: Legocarmelites, del Col·legi Mare de Déu del Carme (Tarragona)
  • Premi Diputació de Tarragona al Comportament del Robot: CST Robotics, del Col·legi Santa Teresa (Móra d’Ebre)
  • Premi IDIADA a l’excel·lència en enginyeria: Com tu Vulgues, del centre MAC Media (Vinaròs)
  • Premi IDIADA a les Joves Promeses: Alberich Avatartístics, de l’Escola Doctor Alberich i Casas (Reus)
  • Premi ETSE a l’Entrenador/Mentor: Hugo Cardillo, de l’Escola La Parellada (Santa Oliva)

Amb l’objectiu que es converteixi en un esdeveniment territorial, la seu s’alterna cada anys entre Tarragona i Reus. El torneig ha comptat enguany amb el suport de la Diputació de Tarragona, els ajuntaments de Tarragona i Reus, la Fundació Reddis i de l’empresa IDIADA.

L’Asociación Ingeniera Soy és l’encarregada d’impulsar FIRST LEGO League a l’Estat espanyol. En total, se celebren tornejos classificatoris a 32 ciutats amb la participació de més de 1.200 equips i 9.000 participants.

1. Gemma |

gràcies pel treball que feu, va ser un dia on vau demostrar el nivell de la URV , la implicació i el saber fer , jornades així crec que ens posen al mapa i dona un exemple a pares de futurs universitaris/àries del que a la URV sabem fer.
    GRÀCIES tant com a mare d’una participant com a treballadora.