15/11/2016

Les ciències forenses, protagonistes en la inauguració de curs de la Facultat de Química

El centre ha fet la inauguració oficial del curs en la diada de St. Albert Magne i Anna Donate, biòloga i caporala dels Mossos d'Esquadra, ha pronunciat la lliçó inaugural, titulada: "Visió global de les Ciències Forenses a Catalunya". Els tres millors estudiants d'accés als graus han rebut premis

La Facultat de Química ha celebrat l’acte d’inici oficial del curs. La primera lliçó ha anat a càrrec d’Anna Donate, biòloga i caporala de la Policia de la Generalitat de Catalunya-Mossos d’Esquadra, L’han acompanyat a la mesa la degana del centre Yolanda Cesteros, Ferran Huidobro, secretari general de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), Josep Manel Ricart, vicerector de Política Científica i de Recerca, i Itziar Ruisánchez, secretària de la Facultat.

A l'acte han assistit força estudiants.
Professorat i estudiants han assistit a l’acte.

La lliçó inaugural d’Anna Donate, “Visió global de les Ciències Forenses a Catalunya”, ha suscitat interès i a l’acabar, el públic ha formulat preguntes. Ha parlat de les ciències forenses, que són l’aplicació de pràctiques científiques dins d’un procés penal. Des de l’any 2005, pertany a la policia científica del Cos dels Mossos d’Esquadra (CME). És llicenciada en Biologia i màster i doctora en Biologia Cel·lular por la UAB, i actualment la responsable del Grup d’Agressions Sexuals del Laboratori Biològic de la Divisió de Policia Científica del CME. Ha explicat com és la seva feina, totalment estandaritzada, quan intervé en homicidis, segrestos, agressions sexuals, en casos de persones desaparegudes, en catàstrofes o en la ressenya genètica dels delinqüents, per fer proves pericials que han de portar finalment a una resolució judicial. Anna Donate és membre d’un equip d’analistes altament especialitzat, tots llicenciats o doctors, i estudiar l’ADN a partir de mostres biològiques “és la meva gran passió”, ha manifestat. “La meva feina és dura, però maca”, ha dit.

Els millors estudiants d’accés 2016-17

En l’acte s’ha lliurat un premi als estudiants amb millor nota d’accés que han iniciat estudis de grau a la Facultat en el curs 2016-17: a Anna Marsal, del grau de Bioquímica i Biologia Molecular; Arnau Rodríguez, del grau de Química, i Patricia Torres, del doble grau de Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular. El premi, un lot de llibres relacionats amb els seus estudis, l’han patrocinat les editorials Pearson, Cengage Learning i Reverté. També s’ha fet un reconeixement al personal jubilat, les professores Rosa Caballol, Teresa Segués, i M. José Romero (PAS); i al que ha complert 25 anys de dedicació en el curs passat, que ha estat el professor José Antonio Reina.

inaugcursquimica16
D’esquerra a dreta Itziar Ruisánchez, Patricia Torres, Anna Marsal, Yolanda Cesteros, Arnau Rodríguez, Josep Manel Ricart, Anna Donate i Ferran Huidobro.

En l’apartat de les intervencions Ferran Huidobro, secretari general de l’AEQT, ha recordat la relació de l’Associació amb la URV, que ve de lluny. És una relació fluida i transversal, ha dit, encaminada a fomentar vocacions científiques; que fa que, per exemple, l’AEQT patrocini els premis de recerca de secundària de la Facultat de Química que es lliuren el proper divendres 18 de novembreal campus Catalunya. Ha parlat de la importància del sector químic a l’Estat espanyol i a Catalunya i el gran creixement que es preveu d’aquí a l’any 2030. “A la Universitat comença tot i vosaltres, els estudiants, sou el futur”, ha remarcat.

Per la seva part la degana del centre, Yolanda Cesteros, ha dibuixat amb xifres la realitat de la Facultat a l’inici de curs, que és molt positiva. Ha augmentat progressivament el nombre d’estudiants que volen accedir al centre en primera opció; i dos graus i un màster que s’imparteixen al centre han estat acreditats per AQU Catalunya amb nivell d’excel·lència, destacant en el context català. “El repte actual-ha dit la degana-és mantenir aquest nivell d’excel·lència en els propers anys”. Ha anunciat nous estudis pel curs vinent: el grau (internacional) en Química, impartit en anglès, i el màster universitari en Genètica, Física i Química Forenses, del qual la lliçó inaugural d’Anna Donate ha estat un tast.

El vicerector Josep Manel Ricart ha clos l’acte parlant del 25è aniversari de la Universitat, que es commemora durant aquest curs. Al llarg d’aquests anys la URV ha format 40.000 persones, i actualment es troba molt ben posicionada en recerca, amb la seva presència als rànquings internacionals. Ha recordat que l’any 1992, quan començava la URV, 5 articles científics dels seus investigadors van tenir visibilitat, 3 dels quals eren de Química. “Sense els nostres investigadors químics, hagués estat molt difícil estat on estem ara (la URV)”, ha conclòs.