09/11/2022

L’optimisme i les oportunitats per al territori marquen la XXV Trobada d’Economia de les Terres de l’Ebre

Un centenar d'assistents entre estudiants, empreses i institucions han participat en la jornada al campus Terres de l’Ebre

L'Aula Magna, plena durant la celebració de la XXV Trobada d'Economia de les Terres de l'Ebre.

La XXV Trobada d’Economia de les Terres de l’Ebre ha estat marcada per l’optimisme i les oportunitats que arriben al territori en la nova escena post pandèmica. El guany en competitivitat, l’assentament de noves empreses, la privilegiada situació geogràfica o el turisme són factors que s’han destacat com a “positius”, i que es complementen amb les apostes per la sostenibilitat, les noves tecnologies o la recerca i la innovació. Tot plegat, en una situació global d’incertesa i recés econòmic marcada per la guerra d’Ucraïna i l’augment dels preus.

El càtedràtic d’Economia Aplicada de la URV i vicerector d’Economia, Infraestructures i Relacions Institucionals, Juan Antonio Duro, ha inaugurat la jornada amb la conferència “L’economia de les Terres de l’Ebre en la post-pandemia: una mirada engrescadora”. Duro ha posat sobre la taula dades “prometedores” del territori, com el guany en competitivitat de comarques com el Montsià i la Ribera d’Ebre, l’augment generalitzat de població o l’encaix del perfil turístic post Covid amb l’oferta turística de les Terres de l’Ebre.

El vicerector d’Economia de la URV, Juan Antonio Duro, i el director del campus, Xavier Farré, durant la conferència inaugural.

Per altra banda, el vicerector ha pronosticat que les estratègies de futur del territori han de passar per l’atracció de població, el turisme post covid, la nova ruralitat, la industrialització, la marca territorial, la digitalització, la transició energètica i les millores en infraestructures. Tot plegat, amb una “bona sintonia” entre els sectors privat i públic, un fet que “fa anys que veiem al territori i que és imprescindible”.

La directora general d’Anàlisi i Prospectiva Econòmica de la Generalitat, Marta Curto, encarregada de cloure la trobada, ha recalcat que “en temps difícils també arriben noves notícies” i ha posat per exemple la instal·lació de noves empreses en el conjunt de Catalunya. Curto ha subratllat que la sostenibilitat, les noves tecnologies i la recerca i la innovació són les claus perquè el territori es posicioni en el nou cicle econòmic. “Però tot plegat ha d’anar lligat de mesures redistributives del sector públic perquè tota la societat assoleixi la transició digital i energètica”, ha alertat.

La jornada ha comptat també amb una taula rodona, en la qual hi ha participat Irene Estaun, directora insular de la Reserva de la Biosfera de Menorca; l’Associació Catalana de Dones de la Mar; el manager del departament de logística de Kronospan a Espanya, Omar Gómez; i Adrià Montero, tècnic de l’oficina Accelera Pyme.

Més d’una cinquantena d’estudiants del grau d’Administració i Direcció d’Empreses han assistit a la trobada, que se celebra ininterrompudament des de fa 25 anys i que aquest 2022 ha estrenat el format híbrid, presencial i per videoconferència, i que ha aplegat un centenar de persones.