27/02/2015

Luis A. Oro, investit com a doctor honoris causa per la URV

El químic Luis A. Oro ha estat investit com a doctor honoris causa per la URV el divendres, 27 de febrer al Paranimf. En el seu discurs, ha dit que la química és una ciència creativa i que té un futur brillant. La catedràtica de Química Inorgànica Carmen Claver ha presentat els seus mèrits

Carmen Claver, deixebla seva, ha recordat com als anys 70 a la Universitat de Saragossa el professor Luis A. Oro va començar un treball pioner a l’Estat espanyol: utilitzar els seus coneixements en química de la coordinació i química organometàl·lica per a preparar catalitzadors i iniciar una línia de catàlisi homogènia. I així va dirigir la primera tesi doctoral de l’àmbit, la seva.

En l’acte d’investidura l’han acompanyat el rector de la Universitat Saragossa, Manuel López, col·legues de la seva Universitat i d’altres (UAB, UJI, UB, Universidad Autònoma de Mèxico); Miquel Àngel Pericàs, director de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), institut que el va proposar com a doctor honoris causa; l’alcalde de Tarragona, Josep Felix Ballesteros, i membres de la comunitat universitària, familiars i amics. A la mesa de l’acte estaven el rector de la URV, Josep Anton Ferré, que ha investit el nou doctor, Joan Pedrerol, president del Consell Social i Mario Ruiz, secretari general de la Universitat.

Per la padrina del doctorand, Carmen Claver, “és un químic interdisciplinari que ha treballat de manera rigorosa i exigent”. Té intuició química, una gran voluntat i capacitat de treball, i en la recerca actua sense por al risc “igual que puja muntanyes o esquia damunt la neu verge”, ha dit.

Des de 1982 ocupa la Càtedra de Química Inorgànica a la Universitat de Saragossa, i ha estat director de l’Institut Universitari de Catàlisi Homogènia de Saragossa (2004-2013). És autor o coautor d’unes sis-centes publicacions científiques, vint capítols de llibre i revisions científiques, així com de nou llibres. Les seves contribucions han assolit moltes referències en la literatura internacional i ha estat distingit per l’ISI Web of Knowledge com investigador altament citat. Ha estat mereixedor de molts premis internacionals, de la medalla Fèlix Serratosa de l’ICIQ (2014), del qual ha estat membre del Consell Científic durant deu anys, i és doctor honoris causa per la Universitat de Rennes (2005).

En el discurs posterior a la investidura, Luis A. Oro ha parlat de la investigació química i de la política científica. La química és una ciència central respecte a altres àrees de la ciència, que no solament tracta d’entendre la natura sino que ha aportat i aporta solucions creant molècules i materials; i és una ciència urgent, per l’equilibri del planeta. Però alhora és difícil comunicar sobre ella, fer entendre la seva importància, ha observat.

En la transició democràtica, va ser director general d’Investigació Científica i Tècnica i secretari general del Pla nacional d’Investigació en l’administració estatal, en l’etapa d’actualització de la política científica espanyola. Per avui ha defensat la necessitat de dedicar fons a la recerca, davant la sensible reducció de la inversió en relació al PIB dels últims anys; i d’un marc institucional estable pel funcionament del sistema R+D+I. Davant la crisi econòmica actual i les seves conseqüències no caben la passivitat ni el desànim, ha recalcat.

De la URV, el nou doctor honoris causa ha assegurat que és un exemple excel·lent d’universitat que en poc temps ha assolit una posició destacada.

En la seva intervenció, el rector Josep Anton Ferré li ha donat la benvinguda a la URV i ha destacat tres valors de Luis A. Oro: la seva excel·lència científica, el fet que pertany a l’àmbit de la química, que fa de tractor d’altres àmbits i que és important a la Universitat; i el seu mestratge, que l’ha portat a formar investigadors que treballen compartint els seus coneixements a altres universitats.