08/04/2024

El màster oficial en Ciència de Dades de Salut intensifica el contingut en innovació i emprenedoria

Ha obtingut el finançament de l’EIT Health de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia i incorpora universitats i organitzacions europees. La preinscripció és oberta fins el 15 d'abril

Ciència de dades
Foto: Markus Spiske (Pixabay).

El Màster interuniversitari en Ciència de Dades Biomèdiques, que integren set universitats catalanes i coordina la Universitat Rovira i Virgili (URV), es reconverteix en el Màster en Ciència de Dades de Salut després que hagi obtingut l’aprovació oficial per part del Ministeri i el finançament de l’EIT Health, la comunitat de coneixement i innovació en matèria de salut de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia.  Aquest nou màster, per al qual ja és obert el període d’inscripció, ha rebut 1,2 milions d’euros fins al 2027 per intensificar les competències en innovació i emprenedoria dels científics de dades especialitzats en l’àmbit clínic.

El consorci s’internacionalitza amb l’entrada de la Université Grenoble Alpes (França), el contingut formatiu s’amplia amb assignatures optatives i, sobretot, es dona un major impuls al bloc sobre emprenedoria i innovació, amb un pes important de les institucions no acadèmiques: Barcelona Health Hub, Bioinformatics Barcelona, Amgen Spain i Amgen Research Munich.

També compta amb Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat de Girona (UdG), la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).

Així, aquest màster virtual de 120 crèdits en anglès ofereix per primer cop un Business Lab per aprendre a convertir una idea en una solució escalable. També inclou l’assignatura Ciutadans i pacients i una estada en empreses internacionals.

El bloc d’emprenedoria i innovació es dota, a més, de més recursos per a l’escola d’estiu, on l’estudiantat es troba presencialment amb l’objectiu de posar en pràctica els coneixements i idear solucions als reptes que els proposen tant personal sanitari com associacions de pacients que participen en el curs.

L’ajut de l’EIT Health permetrà en un futur, a més, de la millora específica del mòdul d’emprenedoria i innovació, l’adquisició d’equipament per treballar específicament amb tècniques avançades d’intel·ligència artificial.

El màster renovat es començarà a impartir el curs 2024-25 i s’oferiran 80 places adreçades a estudiants provinents de l’àmbit de l’enginyeria i la bioinformàtica, entre d’altres perfils de caire tècnic i científic. Així, les candidatures que hi optin i siguin seleccionades seguiran un programa formatiu en ciència de dades de salut on, partint de les diferents tipologies de dades generades de l’activitat assistencial i de recerca en un entorn clínic, es veuran els temes ètics, de privacitat i legals que les regulen, les tecnologies per gestionar-les i tractar-les, i els enfocaments específics per al seu anàlisi en diferents dominis de la biomedicina.

Finalment, aquests màster busca proporcionar la formació interdisciplinària necessària per identificar i valoritzar oportunitats i solucions basades en dades als reptes de salut actuals i millorar, en darrer terme, l’assistència sanitària.

El Màster en Ciència de Dades de Salut és online síncron,  per tal d’afavorir la interactivitat entre estudiantat i professorat, i en horari de tardes per ser compatible amb la jornada laboral. La preinscripció ja és oberta al web de la URV.