03/05/2019

Més de 200 estudiants de secundària participen en la jornada Química i Energia del Futur

L'activitat ha comptat amb dues taules rodones, una sobre els secrets de la taula periòdica i l'altra sobre el paper decisiu de la química en el desenvolupament de tecnologies per aconseguir energia més neta

“Busca amb paciència la varietat científica”. La investigadora del Departament de Química Analítica i Química Orgànica, Carme Aguilar atribuïa aquesta frase a María Korniliev, mare de Dimitri Mendeléiev, qui fa 150 anys va elaborar la taula periòdica dels elements que s’ha mantingut vigent fins a l’actualitat. Aguilar va posar en valor les dificultats socials i econòmiques que envoltaven Mendeléiev a la Sibèria del 1869, i l’esforç que la seva família va haver de fer per a que pugués estudiar. La investigadora també va ressaltar la faceta “visionària” de Mendéleiev a l’hora de fer la taula periòdica, “ja que va deixar uns interrogants en els elements que creia que encara quedaven per descobrir”. Aquestes van ser algunes de les aportacions que es van van poder sentir durant la taula rodona “Els secrets de la Taula Periòdica” que aquest divendres al matí s’ha fet a CaixaFòrum Tarragona davant de més de 150 estudiants de secundària. Amb la moderació de Núria Ruiz, professora de la Facultat de Química de la URV, hi han participat, a més de Carme Aguilar, les investigadores del Departament de Química Física i Inorgànica de la URV Mar Reguero i Anna M. Masdéu i l’investigador de l’ICIQ, Josep Ramon Galán-Mascarós.

Durant aquesta activitat han participat estudiants de 4rt d’ESO i 1r de Batxillerat procedents de l’Escola Santa Teresa de Jesús, del Col·legi Cardenal Vidal i Barraquer i del Col·legi Vedruna Sagrat Cor, tots tres de Tarragona, i també de l’Institut Camerles, que han format part de l’activitat formulant preguntes i generant debat. Entre els temes que s’hi han tractat, s’ha parlat sobre els diferents sistemes d’ordenació dels elements químics que hi ha hagut al llarg de la història; la possibilitat de que en un futur s’ampliï la taula periòdica actual amb la introducció de nous elements o si cal estudiar-se la taula de memòria.

Participants a la taula rodona sobre química i futur.

Química i Energia del Futur

Aquesta activitat forma part de la Jornada “Química i Energia del Futur”, que també ha comptat amb un col·loqui davant d’uns 70 estudiants de 1r de Batxillerat de l’Institut Camarles i de l’Institut Vidal i Barraquer de Tarragona. En aquesta taula rodona s’ha plantejat la necessitat de disposar de nous tipus d’energia per mitjà de tecnologies més responsables des del punt de vista mediambiental en les que la química ha tingut un paper decisiu. Al debat han participat Francesc Castells, investigador del Departament d’Enginyeria Química de la URV; Francesc Díaz, vicerector de Recerca i Planificació Científica de la URV i Elisabet Romero i Julio Lloret, investigadors de l’ICIQ. Federico Datilla, doctorat de l’ICIQ, ha moderat la sessió, en la que també s’ha parlat de com la química contribueix en els diferents tipus d’energia actual i futurs.

La jornada “Química i Energia del Futur” l’ha organitzat la Societat Catalana de Química en el marc dels actes de commemoració del 150è aniversari d’aquesta classificació.