16/05/2022

Més de 300 persones coneixen Pons d’Icart a través de les rutes teatralitzades

Durant la primera quinzena de maig la ruta s’ha obert a centres educatius i a la ciutadania. Aquesta activitat divulgativa dona a conèixer la figura del precursor de l'arqueologia moderna. La iniciativa està impulsada per la Unitat de Cultura Científica i la Innovació de la URV, ComCiència

La primera ruta oberta a les escoles ha estat amb alumnes de les Dominiques, de Tarragona.

Durant dues setmanes, 300 escolars i ciutadans han pogut conèixer, a través d’una ruta teatralitzada, qui va ser Pons d’Icart, precursor de l’arqueologia moderna.  Després que l’any passat s’organitzessin les primeres rutes de manera pilot, enguany la ruta ja s’ha ofert de manera pública als centres. Aquesta iniciativa està impulsada per la Unitat de Cultura Científica de la URV, ComCiència, i ha rebut el finançament de la Fundación Española para la Ciencia i la Tecnología, del Ministerio de Ciencia e Innovación. Aquest any i després de la prova pilot del 2021 la ruta s’ha obert a centres educatius i a la ciutadania i es podrà veure durant les dues primeres setmanes del mes de maig.

Durant la ruta es desvetlla la història de Pons d’Icart, que va lluitar per posar en valor i documentar les grandeses de Tàrraco i va assentar les bases d’una disciplina que en la seva època encara no tenia nom: l’arqueologia. La seva tasca documental va quedar plasmada al Llibre de les grandeses i coses memorables de Tarragona, que va publicar el 1572. En aquesta obra descriu l’estat de conservació de les principals restes romanes que es coneixien a la ciutat i que en aquella època eren menystingudes.

Una imatge de la ruta oberta que s’ha fet durant els caps de setmana.

Va escriure també un compendi dels escrits gravats en pedra que hi havia a la ciutat i que en molts casos es reaprofitaven com a material de construcció. La visita també permet entendre el context històric en què va viure Pons d’Icart: l’època del Renaixement, el Concili de Trento, la Contrareforma o la revolució científica, en uns anys convulsos marcats pels atacs dels corsaris a la costa mediterrània.

El resultat d’aquesta ruta és fruit de molts mesos de treball previ, en el que han col·laborat diferents persones expertes en el personatge i en l’època històrica i també l’equip docent i alumnes de l’Institut Pons d’Icart, amb qui es van fer diferents rutes pilot per acabar de donar-li forma al personatge. També hi han col·laborat l’Ajuntament de Tarragona a través del Museu d’Història de la ciutat, el Museu Bíblic Tarraconense i el Centre Tarraconense El Seminari.