17/06/2024
Més de mig miler de persones experimenten de la mà d’alumnes d’ESO durant la Fira Experimenta a la URV
Els Premis Experimenta als tres millors equips de Joves Divulgadors Científics atorgats durant la Fira va ser per alumnes del Col·legi Teresià Tortosa, Col·legi Santa Teresa de Jesús de Tarragona i l'escola Maria Rosa Molas de Reus
Els Premis Experimenta als tres millors equips de Joves Divulgadors Científics atorgats durant la Fira va ser per alumnes del Col·legi Teresià Tortosa, Col·legi Santa Teresa de Jesús de Tarragona i l'escola Maria Rosa Molas de Reus
En ciència, compartir els resultats de la recerca feta és tan important com la mateixa investigació per contribuir a la construcció col·lectiva del coneixement. Però no sempre és fàcil explicar-ho de forma entenedora mantenint el rigor científic. I és justament aquest el repte que cent trenta-set alumnes de primer i segon d’ESO van haver d’afrontar durant la III Fira Experimenta, organitzada el passat divendres 14 de juny al Campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili (URV) per fer-se amb un dels tres Premis Experimenta als Millors Joves Divulgadors Científics.
La Fira Experimenta és l’acte de cloenda del Repte Experimenta a l’aula, un programa d’educació científica en el que han participat més de 800 alumnes de deu centres educatius catalans. Distribuïts en 205 equips, els alumnes de secundària van posar a punt un experiment amb l’ajuda de padrins científics del món acadèmic i empresarial per resoldre preguntes de la vida quotidiana. Trenta-dos equips van ser seleccionats per passar a la competició final i optar als Premis Experimenta.
Més de mig miler de persones van participar en la fira Experimenta
I així, davant de més mig miler de participants, la majoria famílies amb menors d’entre 6 i 12 anys, els equips finalistes van desafiar al públic amb una trentena de reptes científics com ara enlairar un coet amb una reacció àcid-base, construir un circuit elèctric o determinar les propietats del fluid no newtonià, a l’hora que explicaven el fonament científic darrere dels experiments.
D’aquesta manera, alumnes d’ESO es convertien en professors de nens i nenes més menuts, no només posant en pràctica el que havien après, sinó demostrant també les habilitats comunicatives a l’hora d’explicar i engrescar el públic assistent.
Pel jurat d’experts, format per professorat i personal investigador de la Facultat de Química, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química i la Facultat d’Enologia de la Universitat Rovira i Virgili, juntament amb membres de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), l’Associació de biotecnòlegs de Catalunya i les empreses BASF i ELIX Polymers i el programa STEAMcat del Departament d’Educació de la Generalitat, dos equips van destacar pel seu rigor científic i les habilitats comunicatives. Així, l’equip d’alumnes de 2n d’ESO del Col·legi Teresià Tortosa format Jan Fernández, Mariona Curto i Jordi Cervera (apadrinats per Alba Anguera del Consorci d’Aigües de Tarragona) va guanyar el Premi BASF Experimenta amb l’experiment que dona resposta a la pregunta Com podem crear oxigen fàcilment i així entendre la funció d’un catalitzador en una reacció química.
Els alumnes Julia Ferré Martínez, Mª Dolores Garabatos Bosch, Pol Moreno Fernández i Anna Fibla Rodríguez, de 2n d’ESO de Col·legi Santa Teresa de Jesús de Tarragona, ajudats per la seva padrina Teresa Méndez, estudiant del grau del Química a la Universitat Rovira i Virgili, es van emportar el Premi ELIX Experimenta per ajudar al públic a entendre com funcionen les armilles anti-bales gràcies a les característiques dels líquids no newtonians.
Finalment, el tercer premi va recaure en la decisió del públic assistent, que va atorgar el Premi FECYT Experimenta a l’equip que, enlairant un coet amb aigua, els va fer entendre el principi d’acció-reacció conegut com la 3a llei de Newton. Aquest premi ha estat pels alumnes de 2n d’ESO d’alumnes de l’escola Maria Rosa Molas de Reus Liana Nuñez, Valeria Villca, Daria Rusu i Lucía Perez, que de la mà d’Alfred Arias del Hub Experimenta, van aconseguir ser els més votats pels nens i nenes assistents.
Els integrants dels equips premiats han estat reconeguts amb un diploma acreditatiu, entrades a Port Aventura i un matí d’experimentació als laboratoris de l’Institut Català d’Investigació Química per resoldre un crim, alhora que els seus respectius centres educatius han rebut una dotació econòmica que hauran de destinar a adquirir material de laboratori per continuar impulsant l’experimentació a l’aula.
Èxit rotund de la Missió AquaNet, un joc científic cooperatiu per salvar els recursos aquàtics
La Fira Experimenta també va acollir l’estrena de la Missió Aquanet, un joc de taula col·laboratiu en el que els jugadors es posen en la pell de quatre professionals d’una empresa científica especialitzada en la preservació i reutilització de l’aigua. La seva missió és explorar, investigar i protegir els recursos aquàtics a diferents indrets. Per fer-ho, hauran de resoldre els desafiaments que es plantegen a la ciutat, el bosc, la platja o la muntanya experimentant.
Aquest joc ha estat desenvolupat per estudiants de la Facultat de Química de la URV en el marc de l’Experimentathon 2024. Aquest joc, que va sortir de la incubadora del Hub Experimenta, ha superat totes les expectatives motivant a grans i petits.
Sobre Repte Experimenta
Repte Experimenta és un programa formatiu adreçat a despertar vocacions científiques entre alumnes de primer i segon d’ESO (entre 11 i 13 anys), impulsat pel campus Sescelades de la URV amb la col·laboració de la Universitat Autònoma de Barclona, l’Institut de Ciències del Mar-CISC i l’Institut Català d’Investigació Química, per la banda pública i d’ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Biotech Biosecurity, Gomà-Camps i el Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), per la banda privada. A més, enguany compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación. .
Repte Experimenta a l’Aula desafia a aquests joves de centres públics i concertats adscrits al programa a dissenyar i a fer un experiment científic amb materials casolans.
Es desenvolupa en quatre sessions de dues hores cadascuna i amb grups reduïts, sempre de la mà d’un padrí científic del món acadèmic o empresarial que els ajuda a entendre el fonament científic del seu experiment. Com a resultat, cada grup genera un vídeo i una memòria amb què competeix amb la resta.
Cada centre selecciona els millors equips que competeixen durant la Fira Experimenta per optar als Premis Experimenta.
En la edició d’enguany hi han participat deu centres educatius. Al Camp de Tarragona estan adscrits Lestonnac-l’Ensenyança, IES Mediterrani, Maria Rosa Molas, Teresianes de Tarragona, IES Torredembarra i IES Altafulla. A Terres de l’Ebre hi participa el Col·legi Teresià Tortosa. Al Barcelonès formen part del programa els centres FEDAC Sant Andreu i l’INS Josefina Castellví i Piulachs. I al Vallès Occidental hi ha l’Escola Sant Gabriel Ripollet.