06/10/2021

Nova estratègia de detecció de càncer de coll uterí en països amb pocs recursos

Una imatge de la plataforma sensora, que consisteix en una microfluídica acoblada a una matriu d’elèctrodes per la detecció del VPH (virus del papil·loma humà) desenvolupat en el projecte ELEVATE.

Una aliança internacional d’investigació, liderada per la Universitat de Gant i de la que en forma part el grup Interfibio de la Universitat Rovira i Virgili, llança el projecte CHILI amb l’objectiu d’implantar una estratègia de detecció de virus del papil·loma humà (VPH) en països amb pocs recursos. El projecte, finançant pel programa Horitzó 2020, pretén desenvolupar una estratègia de detecció de el càncer de coll uterí adaptada al context i les necessitats de quatre països amb recursos limitats com són Etiòpia, Uganda, Moçambic i Cambodja i de conformitat amb les directrius més recents de l’OMS.

Aquesta estratègia inclou la utilització d’una nova prova de detecció de càncer de coll uterí que s’està desenvolupant actualment en projecte ELEVATE, un altre projecte de l’Horitzó 2020, i combina l’acte mostreig amb un dispositiu de mesurament portàtil de baix cost, que detecta tant el virus del papil·loma humà – la principal causa de càncer de coll uterí – i proteïnes biomarcadors de el càncer. La prova s’adaptarà per garantir la seva aplicabilitat i assequibilitat a gran escala en aquests quatre països.

El càncer de coll uterí és el quart càncer més comú en dones a tot el món. La detecció primerenca d’aquest tipus de càncer ha demostrat tenir èxit en la reducció de la incidència i la mortalitat per aquesta malaltia. No obstant això, hi ha desigualtats substancials ja que fins a nou de cada deu dones que moren de càncer de coll uterí viuen en països d’ingressos baixos i mitjans. La implementació global dels serveis de detecció es veu obstaculitzada per les diferències entre països pel que fa als recursos, la disponibilitat i la qualitat de les estratègies preventives.

La visió del projecte és la d’un món en el qual totes les dones rebin les mateixes oportunitats per a protegir-se contra malalties prevenibles. El consorci CHILI té com a objectiu comprendre les pràctiques de detecció actuals i els reptes per definir i implementar noves estratègies, inclosa la prova de detecció sorgida del projecte europeu ELEVATE, que satisfaci les condicions del context local i les preferències de les dones locals. “El nostre objectiu és assegurar la sostenibilitat i la integració dins del sistema de salut local alhora d’implementar i avaluar la nova estratègia de detecció per ajudar els països a avançar cap a la detecció universal” han explicat els integrants del consorci durant la primera trobada que s’ha fet aquest dilluns durant la reunió inicial del projecte.

El projecte CHILI rep finançament de el Programa Marc de Recerca i Innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea i reuneix un equip multidisciplinari de científics socials, economistes de la salut, experts en biosensors i socis de la indústria de les següents universitats: Universitat Rovira i Virgili, Universiteit Gent (Bèlgica), Universität Greifswald (Alemanya), Universidade NOVA de Lisboa, Jimma University (Etiòpia), National Institute for Public Health (Cambodja), Universidade Eduardo Mondlane (Moçambic), UVRI-IAVI HIV Vaccine Program (Uganda), Fraunhofer-Gesellschaft zur Förderung der Angewandten Forschung eV (Alemanya), Labman Automation Ltd (Regne Unit), mircroLIQUID (Espanya) i Fundico (Bèlgica).

A la URV el grup de recerca de la Interfície físico/biològica (Interfibio) està liderat per la investigadora ICREA Ciara O’Sullivan.