21/05/2024

Un pòdcast posa veu a la ciència feta per dones al llarg de la història

Voces de mujeres científicas parteix del treball documental que les investigadores de la URV han fet al llarg de tretze anys per editar el Calendari Dones Científiques

El pòdcast En clave feminista està disponible a Spotify i Ivoox.

Voces de mujeres científicas és la sèrie de pòdcast que han creat investigadores de la URV per posar veu a la ciència feta per dones al llarg de la història. A través de diferents capítols repassen la trajectòria i les aportacions de diverses científiques de diferents àmbits en el seu context social i històric.

La sèrie, que integra la segona temporada del pòdcast En clave feminista, parteix del treball de cerca documental que han fet al llarg de catorze anys investigadores i estudiants de la URV per elaborar el calendari de Dones Científiques que edita la Unitat d’Igualtat des de 2010.

Precisament la sèrie s’inicia amb les científiques que van protagonitzar el calendari d’aquell any, de l’àmbit de la Química, en una acció per ampliar l’imaginari col·lectiu focalitzat en Marie Curie. També s’hi poden trobar les aportacions de les dones al llarg de la història en la Medicina, i les aportacions més recents d’historiadores, psicòlogues i filòsofes, entre moltes altres.

Inma Pastor, professora del Departament d’Història i Història de l’Art, que encapçala el projecte finançat per l’Institut de les Dones, explica que a través del pòdcast Voces de mujeres científicas “hem volgut posar veus a la història de dones que, sovint amb dificultats, van dur a terme les seves aportacions acadèmiques”. Per això, afegeix, “cada capítol permet contextualitzar aquestes dificultats en cada disciplina i època i permet escoltar aquestes dones científiques amb les seves pròpies paraules”.

La producció tècnica de Voces de Mujeres l’ha fet la Factoria del CRAI de la URV, que dona suport a la incorporació de la tecnologia a les activitats acadèmiques.

El pòdcast es pot escoltar a dues plataformes: Spotify i Ivoox.