07/06/2019

La poesia de Zoraida Burgos ressona al campus Terres de l’Ebre amb la veu de Dolors Miquel

Publicacions URV i l’Aula de Poesia de la Universitat de Lleida presenten a Tortosa l’antologia poètica de l’escriptora tortosina

Zoraida Burgos a l'Aula Magna del campus Terres de l'Ebre durant la presentació del seu llibre.

El paper de les universitats més enllà de l’àmbit acadèmic és també el d’impulsar i contribuir a dinamitzar la vida cultural que es cou arreu del país. Això s’ha pogut veure aquest dijous al campus Terres de l’Ebre de la URV, a Tortosa, amb la presentació d’una antologia poètica de Zoraida Burgos (Tortosa, 1933), coeditada per Publicacions URV i la Universitat de Lleida (UdL) dins la col·lecció Versos, que des del 1994 edita l’Aula de Poesia Jordi Jové de la UdL.

L’acte de presentació, organitzat pel Campus Extens de la URV a Tortosa, va comptar amb la participació de la poetessa lleidatana Dolors Miquel, que va fer de rapsoda llegint alguns poemes del llibre publicat. “És una poesia molt carnal i lligada a la terra”, va afirmar Miquel.

D’esquerra a dreta: Jaume Llambrich, de Publicacions URV; Julián Acebrón, director de l’Aula de Poesia de la Universitat de Lleida; Zoraida Burgos; Dolors Miquel, poetessa de Lleida; Núria Gil, responsable del Campus Extens de la URV a Tortosa; i Amat Baró, coordinador de l’Aula de Poesia de la Universitat de Lleida.

“Hem de potenciar veus noves, però també incorporar noms de referència dins les lletres catalanes i, sens dubte, Zoraida Burgos és un d’aquests noms destacats que potser no ha tingut, fora de la seua terra, el reconeixement que es mereix”, va assenyalar per la seua banda, Julián Acebrón, director de l’Aula de Poesia de Lleida, que va definir Burgos com una poetessa de llarga trajectòria, “silent i discreta”, que fa una poesia “sincera i senzilla, sense parafernàlies”. “Per a nosaltres que acceptés formar part de la col·lecció ha estat un regal”, va afegir tot recordant les connexions de Burgos amb Lleida, on el 1970 va guanyar el premi Màrius Torres de poesia per D’amors, d’enyors  altres coses.

Les il·lustracions del llibre de Zoraida Burgos han estat a càrrec de la il·lustradora Andrea de Castro.

“Per a la nostra universitat és un goig poder participar en la publicació d’una autora de referència a Tortosa i les Terres de l’Ebre. Des del primer moment que ens ho van plantejar ens hi vam sumar”, va manifestar Núria Gil, responsable del Campus Extens de la URV a Tortosa. “La publicació d’aquest llibre m’ha permès retrobar uns versos que vaig descobrir quan era estudiant de secundària”, apuntava per la seua banda, Jaume Llambrich, de Publicacions URV.

El llibre publicat inclou una trentena de poemes seleccionats per la mateixa autora i extrets de diferents obres: D’amors, d’enyors…, Vespres, Blaus  i Absolc el temps, així com també una sèrie de haikus inèdits als quals ha posat el nom d’Absències. “La meua poesia és bastant monotemàtica i parla d’això, del pas del temps, de les absències i de la recuperació de la memòria: de la infantesa, de la joventut”, explica Zoraida Burgos. Un pas del temps i una memòria que també estan força marcats pel seu paisatge vital: el riu Ebre i les Terres de l’Ebre.

1. Carlos Angel Rizos Jimenez |

M’agrada veure que s’estableixen ponts entre les terres de Ponent i les Terres de l’Ebre: mai hem d’oblidar els nostres orígens i el Segre és un fill de l’Ebre, o n’és un dels pares?