18/07/2024

Un estudi revela els beneficis de les pomes de polpa vermella en la salut cardiovascular

Aquesta fruita, rica en antocianines, millora la funció endotelial, redueix la inflamació i modula el sistema immunitari en persones amb colesterol alt

Pomes de polpa vermella. FOTO: Lubera AG (Wikimedia Commons).

Les pomes de polpa vermella són aquelles que tenen pell i carn d’aquest color. Pertanyen a la varietat Red Sun, derivades del cultiu comercial de polpa vermella “Redlove” originari de Suïssa i a Catalunya el seu cultiu es troba principalment a Mollerussa. Aquesta fruita vermella destaca pel seu alt contingut en antocianines, un pigment de la família dels flavonoides al que se li han associat propietats beneficioses per a la salut. Una recerca liderada per investigadores de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat de Lleida, amb participació d’altres institucions, ha revelat els beneficis de consumir aquestes pomes: milloren la funció endotelial, redueixen la inflamació i modulen el sistema immunitari en persones amb colesterol alt. Els resultats s’han publicat recentment a la revista científica Food and Function.

En aquesta recerca, feta en el marc del projecte AppleCOR, van participar 121 persones que es van dividir en tres grups: un que va consumir pomes de polpa vermella; l’altre va menjar pomes de polpa blanca (que no contenen antocianines) i el tercer grup una infusió d’Aronia melanocarpa, que té un contingut d’antocianines equivalent al de la poma de polpa vermella. La inclusió d’aquest tercer grup va permetre comprovar si les antocianines variaven l’efecte sobre la salut cardiovascular de les persones en funció de si les antocianines  es trobaven a la poma o la infusió.

Després de sis setmanes, els resultats van indicar que les pomes de polpa vermella van millorar la hiperèmia reactiva isquèmica, un paràmetre que s’utilitza per avaluar la funció endotelial i la salut vascular i que indica com els vasos sanguinis es dilaten en resposta a la restauració del flux sanguini. Entre el grup de persones que van consumir poma de polpa vermella també es va apreciar una reducció en els seus nivells de proteïna C reactiva i interleucina-6, paràmetres associats a la inflamació. A més, es va observar una millora del perfil lipídic i una reducció de les proteïnes del sistema complementari i les immunoglobulines. Tots aquests indicadors tenen relació amb una millora en la salut cardiovascular i una reducció de la inflamació crònica, el que pot disminuir el risc de desenvolupar malalties cardiovascular, trastorns inflamatoris i altres afeccions relacionades amb el sistema immunitari.

La infusió d’Aronia rica amb antocianines també va reduir la inflamació i millorar el perfil lipídic. Tot i així, la poma de polpa vermella va propiciar més millores en la inflamació, possiblement degut a la sinergia de les antocianines amb altres compostos bioactius presents en la poma. En canvi, la suplementació de la dieta amb una infusió d’Aronia va millorar la modulació del perfil lipídic, que es creu que té relació amb una major biodisponibilitat de les antocianines.

L’estudi, que es va dur a terme a les instal·lacions d’Eurecat de Reus, també va trobar que la poma de polpa blanca i la infusió d’Aronia van ajudar a millorar les respostes del sistema immunitari. Ho van fer modulant l’expressió de proteïnes del sistema del complement i de les immunoglobulines, que són components clau en la defensa del cos contra infeccions.

“Els resultats d’aquesta recerca són importants ja que donen suport a l’evidència dels efectes beneficiosos de les antocianines aportades pel consum de pomes sobre els trastorns metabòlics i la salut cardiovascular”, explica l’equip investigador.  A partir de les dades obtingudes, també es reforça l’interès en els nous conreus de poma de polpa vermella biofortificats de forma natural com una font interessant i atractiva de flavanoids bioactius amb efectes beneficiosos sobre la salut.

A l’estudi també hi han participat investigadores de l’Instituto de Ciencias de la Vid y del Vino (CSIC, Universidad de La Rioja), la Unitat de Nutrició i Salut d’Eurecat i el Centre de Ciències Òmiques (COS) d’Eurecat, del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV, de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), el CIBER de Fisiopatología de la Obesidad y Nutrición (CIBEROBN) i la Unitat de Recerca Biomèdica de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus.

Referència bibliogràfica: Pedret A, Companys J, Calderón-Pérez L, Llauradó E, Pla-Pagà L, Salamanca P, Sandoval-Ramírez BA, Catalán Ú, Fernández-Castillejo S, Yuste S, Macià A, Gutiérrez-Tordera L, Bulló M, Camps J, Canela N, Valls RM, Rubió-Piqué L, Motilva MJ, Solà R. A red-fleshed apple rich in anthocyanins improves endothelial function, reduces inflammation, and modulates the immune system in hypercholesterolemic subjects: the AppleCOR study. Food Funct. 2024 Jun 4;15(11):5825-5841. doi: 10.1039/d3fo05114e. PMID: 38751340.