30/03/2023

Tania Molero, Llorenç Viña i Ester Capdevila guanyen els premis de Compromís Social Immaculada Sastre Miró

Aquests estudiants de la URV han dissenyat una solució tecnològica per a l'atenció de persones amb discapacitat intel·lectual en situacions d'emergència, han avaluat l'impacte de la pandèmia sobre les persones que viuen al carrer i han ideat una eina per avaluar activitats inclusives en el lleure

Tania Molero, Llorenç Viña i Ester Capdevila.

Tania Molero, Llorenç Viña i Ester Capdevila són els estudiants guanyadors de la segona edició dels premi de Compromís Social Immaculada Sastre Miró, que atorga la URV a través de l’Oficina de Compromís Social. Aquest premi reconeix els treballs de fi de grau i de màster i tesis doctorals presentades durant el curs acadèmic 2021-22 que s’han orientat a tractar una necessitat real definida conjuntament amb una organització o una entitat social sense ànim de lucre, o que formin part dels treballs elaborats a través del Programa Aprenentatge Servei.

Una solució tecnològica per a situacions d’emergència

La seguridad de las personas con discapacidad intelectual: diseño y validación de una solución digital accesible, de Tania Molero Aranda, ha estat la recerca premiada en la categoria de tesi doctoral. S’ha fet en col·laboració amb l’Associació Astafanias i ha estat supervisada pels professors José Luis Lázaro i Mercè Gisbert, en el programa de doctorat en Tecnologia Educativa. Aquesta tesi destaca pel seu imminent impacte social en la creació d’una societat més inclusiva, innovadora i reflexiva, així com segura per tothom. L’objectiu general de la investigació ha sigut el disseny d’una solució tecnològica que permeti la identificació, atenció i formació preventiva de persones amb discapacitat intel·lectual en situacions d’emergència, fruit d’una demanda real de l’Associació Astefanias.

Per l’elaboració d’aquest treball s’ha comptat amb 30 persones expertes de diversos perfils relacionats amb problemes d’investigació: professionals de l’àmbit de seguretat i emergència, especialistes en l’àmbit d’accessibilitat web, així com les mateixes persones amb discapacitat intel·lectual i els seus familiars.

Tania Molero és professora associada del Departament de Pedagogia i personal de l’equip de Tecnologies de l’Aprenentatge i Coneixement del Servei de Recursos Educatius de la URV.

L’impacte de la COVID-19 sobre les persones sense sostre

Viure al carrer en temps de pandèmia: Impactes de la COVID-19 en les persones sense sostre a la ciutat de Tarragona, és el Treball de Fi de Màster de Llorenç Viña Mascarell en col·laboració amb la Fundació Bonanit i Creu Roja Tarragona. Ha estat dirigit per la professora Elisa Alegre Agís dins el Màster en Innovació en la Intervenció Social i Educativa. Arrel de l’afectació de la pandèmia per COVID-19 sobre grans col·lectius de població, tant els primers mesos de la crisi com posteriorment, el treball presenta l’impacte en els col·lectius de persones sense sostre de Tarragona a nivell social, emocional i assistencial a la ciutat.

La perspectiva etnogràfica i humana de la investigació ha permès conèixer en primera persona les vivències personals de les persones que van viure al carrer els diversos confinaments i les diferents mesures. La resposta assistencial a la situació d’emergència, la relació amb els serveis socials i els diferents recursos socials i residencials són elements de reflexió en el treball, que aporta propostes de millora en l’àmbit públic i en el Tercer Sector Social.

Una eina per avaluar la inclusivitat de les activitats de lleure

Experiència d’aprenentatge i servei: disseny d’una eina d’avaluació d’activitats inclusives en el lleure és el Treball de Fi de Grau d’Ester Capdevila Rosa, que ha fet en col·laboració amb el Grup d’Esplai Blanquerna i sota la direcció de la professora Janaina Minelli de Oliveira. Aquest treball del grau en Pedagogia parteix del fet que l’educació en el lleure és un agent essencial considerat un dret, però continuen existint dèficits en el seu caràcter inclusiu perquè es pugui garantir l’accés equitatiu i es fomenti la participació i l’adequada atenció de les necessitats de tots els i les participants.

Per això la finalitat de la recerca ha sigut crear una eina per avaluar la inclusivitat de les activitats de lleure de l’Esplai Blanquerna. La investigació es basa en les necessitats reals de la societat amb la finalitat de promoure el compromís social i elaborar eines per potenciar la inclusió en l’educació en el lleure i està emmarcada dins del Programa d’Aprenentatge Servei.

Els premis s’han lliurat aquest 29 de març a la sala de graus del campus Catalunya.

Print Friendly, PDF & Email