08/05/2023

Estrella del Valle i Lorena Martínez, Premi Josep Miquel Prats Canut a les millors tesis doctorals en Dret Ambiental

Lorena Martínez i Estrella del Valle, premi Josep Miquel Prats Canut a la millor tesi doctoral en Dret Ambiental 2022.

Estrella del Valle Calzada i Lorena Martínez Hernández han guanyat la VIII edició del Premi Josep Miquel Prats Canut a la millor tesi doctoral en Dret Ambiental 2022, que convoquen el Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT) i la Facultat de Ciències Jurídiques de la Universitat Rovira i Virgili. El guardó, que té dues modalitats, té per objectiu premiar les millors tesis doctorals defensades a l’Estat per la seva contribució a la disciplina de dret ambiental.

Estrella del Valle es va emportar el guardó de la modalitat 1, dirigida a la millor tesi ja publicada o acceptada per a la seva publicació i que consisteix en el lliurament de 1.000 euros i d’un diploma acreditatiu. Del Valle va defensar la seva recerca a la Universitat de València, dins el marc d’aquesta universitat i de l’Institut de Drets Humans. La tesi es titula Acaparament de terres i drets humans: una anàlisi crítica des del continent africà. En paraules de l’autora, tracta sobre “el fenomen de l’acaparament de terres contemporani perpetrat per estats i empreses transnacionals en el sud global”, i es focalitza en el continent més afectat, l’africà.

Lorena Martínez va ser la guanyadora de la modalitat 2, a la millor tesi no publicada ni acceptada per a la seva publicació en el moment del tancament del termini de presentació de sol·licituds. Per aquest motiu, el premi consisteix en l’entrega d’un diploma acreditatiu i en la publicació de la tesi en paper i format electrònic, sempre que el cost de publicació no superi els 3.000 euros. La tesi de Martínez, que porta per títol Dret internacional de la inversió estrangera i desenvolupament sostenible, es va defensar a la Universitat Rovira i Virgili i va ser dirigida per Antoni Pigrau, director del CEDAT. Com indica l’autora, el seu objectiu era “determinar si el dret internacional de la inversió estrangera, en especial, els tractats internacionals d’inversions estan dissenyats per contribuir, canalitzar o finançar el desenvolupament sostenible dels estats amfitrions, i en cas de no ser així, proposar reformes legals adequades”, així com alguns mitjans legals ja disponibles per iniciar les reformes.

El Premi Josep Miquel Prats Canut està organitzat pel Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT) i la Facultat de Ciències Jurídiques de la Universitat Rovira i Virgili, i cerca distingir i donar empenta a la investigació i la difusió d’estudis vinculats amb les línies de recerca promogudes pel CEDAT, així com posar en valors aquests estudis tant en l’àmbit acadèmic com científic.