31/01/2023

El professor emèrit José Eugenio García-Albea publica el llibre Conversaciones sobre la mente cognitiva

L’obra, que es presentarà el 3 de febrer al campus Sescelades, inclou una entrevista inèdita al lingüista universal Noam Chomsky

José Eugenio García-Albea, autor del llibre

La pintura de L’Escola d’Atenes de Rafael és la imatge escollida per il·lustrar la portada del nou llibre publicat pel professor i catedràtic de Psicologia Bàsica de la URV José Eugenio García-Albea. La pintura renaixentista reflecteix precisament el diàleg i la conversa en què s’emmarca Conversaciones sobre la mente cognitiva. Sota aquest títol, el llibre consisteix en una recopilació d’articles sobre els fonaments de la psicologia en l’empresa multidisciplinària de la ciència cognitiva. L’eix principal de l’obra són les entrevistes realitzades per l’autor a tres figures universals de l’àmbit: Jerry Fodor, Zenon Pylyshyn i Noam Chomsky.

El llibre, estructurat en dotze capítols, conté la transcripció de les converses, i en destaca l’entrevista inèdita a Chomsky. Cadascun d’aquests diàlegs van precedits per un article de context. A més de les entrevistes, el llibre conté articles que plantegen el debat de l’auge de les neurociències o els problemes relacionats amb la teoria i el mètode de la psicologia.  El catedràtic va coincidir i col·laborar amb els tres investigadors en diferents estades al llarg de la seva trajectòria acadèmica, al Massachussets Instute of Tecnology (MIT) i a Rutgers University, per la qual cosa va poder gaudir l’oportunitat de conversar amb ells. Cal destacar que Chomsky va ser investit doctor honoris causa per la URV l’any 1998 amb el mateix García-Albea com a padrí.

L’autor expressa que és important estudiar la ment cognitiva des de les diferents disciplines de la ciència cognitiva. Aquest camp d’estudi va néixer gràcies a la contribució de disciplines com la psicologia, la filosofia, la lingüística, la neurociència o les ciències computacionals. Tenint en compte la connexió entre aquests coneixements, argumenta que “no ens hem de limitar a afirmar que la ment és un simple ordinador, sinó saber quin tipus d’ordinador és”. Alhora, exposa també les relacions entre el pensament i el llenguatge des dels diferents punts de vista dels investigadors, allunyant-se del dualisme entre cos i ment, i posant en valor l’estudi de la relació entre les funcions cerebrals i les funcions psicològiques.

Així  doncs, el llibre recull algunes contribucions de García-Albea al llarg de la seva carrera en la psicologia aplicada a les ciències cognitives. L’autor afirma que “la psicologia ha ampliat molt el seu horitzó tot i mantenir els seus plantejaments tradicionals”. A la vegada, exposa que “amb la ciència cognitiva, la psicologia bàsica ha anat obrint camí”.

L’obra editada per Publicacions URV, l’editorial de la Universitat, es presentarà el proper divendres 3 de febrer a les 12:30 h a la sala de graus de l’ETSE, al campus Sescelades, i comptarà amb la presència de Luís Enrique López Bascuas, degà de la Facultat de Psicologia de la Universitat Complutense de Madrid.  L’autor agraeix la feina del Servei de Publicacions de la URV i valora l’oportunitat que suposa tenir aquest servei a la Universitat: “Fan una feina interessantíssima”, remarca.

García-Albea és doctor en Psicologia per la UCM, on va ser professor des del 1975 fins al 1992. El 1992 va prendre possessió de la plaça de Catedràtic de Psicologia Bàsica a la URV. Ha exercit de director del Departament de Psicologia, coordinador de l’àrea de Psicologia Bàsica i dels programes de doctorat i màster en Ciència Cognitiva i Llenguatge. El 2016, la URV el va nomenar professor emèrit.  La seva tasca investigadora s’ha enfocat en diferents aspectes del processament del llenguatge i dels fonaments de la psicologia cognitiva. Entre les obres que ha publicat com a coautor i autor, destaca el seu llibre Mente y conducta (Ed. Trotta, 1993). Ha estat el responsable i coordinador general de la versió espanyola de la Enciclopedia MIT de las ciencias cognitivas (Ed. Síntesis, 2002). Ha realitzat intercanvis i col·laboracions internacionals en diverses universitats, entre elles, a la MIT, on va ser becari postdoctoral sota la supervisió de Jerry Fodor.

Conversaciones sobre la mente cognitiva està disponible en paper i en format digital al catàleg de Publicacions URV.