09/04/2019

Publicacions URV treu al carrer més de 30 novetats editorials per Sant Jordi

Destaquen el conte Escola Xocolatina, un nou volum de la col·lecció Retrats de vi, la selecció de textos periodístics de Rovira i Virgili, La victòria de Pompeu Fabra, la Història de la literatura popular catalana i una guia per a la docència amb perspectiva de gènere

Cinc obres destacades d'entre la producció de Publicacions URV dels darrers mesos.

Publicacions URV ha editat més de 30 títols els darrers mesos, que ara recopila amb motiu de la Diada de Sant Jordi. Les obres que publica l’editorial de la Universitat responen a la voluntat de transmetre a la societat els coneixements que es generen a la URV, en forma de conte, manual o relat periodístic entre d’altres formats.

Entre les novetats destaquen La victòria de Pompeu Fabra, una selecció de textos periodístics que va escriure Antoni Rovira i Virgili sobre Pompeu Fabra, a cura de l’investigador del Departament de Filologia Catalana Jordi Ginebra i Marina Mallafrè. L’obra proporciona les claus polítiques i ideològiques que van conduir a Rovira i Virgili a descobrir que seguir el camí que traçava Pompeu Fabra era seguir el camí de la dignificació i la modernització de la llengua catalana. En la mateixa línia, Joan Martí i Castell ofereix a Els principis fonamentals en la tasca normativitzadora de Pompeu Fabra una anàlisi de l’obra codificadora de Pompeu Fabra.

Se suma a la col·lecció Retrats de vi, Maria Sangenís, de la mà de la periodista Ruth Troyano i el fotògraf Maoz Eliakim, que presenten una enòloga excepcional arrelada a Porrera, al Priorat. Aquesta col·lecció permet entendre la professió d’enòleg a través de l’experiència professional i personal de persones que s’han format a la URV.

Història de la literatura popular catalana recull les aportacions de setze investigadors dels Països Catalans, que han estudiat els autors, les obres, les institucions i els projectes que han contribuït de manera decisiva al desenvolupament de la literatura popular en cadascun d’aquests territoris. Donen a conèixer la història del folklore, des dels inicis del seu sorgiment com a ciència, a mitjans del segle XIX, fins a l’actualitat.

Escola Xocolatina, coeditada amb Piscina un petit oceà, permet viure les aventures de la Tina, que estudia a l’escola més saborosa del món. El llibre, amb il·lustracions d’Armand, es basa en els tallers sobre el cacau que fan les investigadores de la URV i de l’ICIQ a les biblioteques de la demarcació.

Cal destacar també la primera guia adreçada específicament a professorat universitari per incorporar la perspectiva de gènere en les assignatures: Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere. El manual presenta 11 guies específiques de diferents àmbits de coneixement, i és el primer dedicat a aquesta finalitat que es publica a l’Estat espanyol.

Una antologia poètica de Zoraida Burgos i un estudi sobre Vilalba dels Arcs, les novetats de les Terres de l’Ebre

Una de les novetats més recents és la coedició entre Publicacions URV i Edicions de la Universitat de Lleida de Zoraida Burgos, l’antologia de l’obra poètica de la tortosina Zoraida Burgos Matheu, una de les veus més singulars i valuoses del panorama literari contemporani, amb il·lustracions d’Andrea de Castro.

A més a més, els investigadors Jordi Diloli, David Bea i Samuel Sardà, presenten en forma de llibre els resultats de l’excavació del jaciment arqueològic del Turó del Calvari de Vilalba dels Arcs (Terra Alta). Els materials que van trobar-hi els va permetre interpretar l’edifici ocupat entre l’any 600 i 550 a.C. com un espai de reunió de les elits territorials, on s’efectuarien cerimònies relacionades amb el consum del vi, un producte de prestigi únicament a l’abast dels grups de poder.

La llista completa de novetats editorials de Publicacions URV es pot trobar al catàleg que ha editat amb motiu de Sant Jordi i es poden adquirir al web de l’editorial. També es podran comprar a la parada de llibre que Publicacions tindrà el dia 23 d’abril a la Rambla Nova de Tarragona.

Podeu descarregar les cobertes dels llibres aquí.