30/03/2023

Publicat un llibre sobre el relat històric del cercle de vida de “La Tabacalera” de Tarragona

L'obra dels doctorands de la URV Ramon Gabriel i Sara Masalias és la recerca guanyadora del XXII Premi Tarragonès Beca d’Investigació Lucius Licinius Sura

Presentació del llibre de Ramon Gabriel i Sara Masalias, La fàbrica de tabacs de Tarragona.

Ramon Gabriel i Sara Masalias, doctorands de la URV, són els autors del llibre La fàbrica de tabacs de Tarragona. Un referent per a la indústria, l’economia del Tarragonès i les dones treballadores, que el 29 de març es va presentar al Saló de Plens del Consell Comarcal del Tarragonès perquè és la recerca guanyadora del XXII Premi Tarragonès Beca d’Investigació Lucius Licinius Sura que convoca aquesta institució. Els autors repassen la història del que va ser un emblema industrial per a la ciutat de Tarragona i la comarca, i alhora l’espai de treball, d’oci i de lluita per a moltes persones.

Ramon Gabriel és graduat en Història per la Universitat Rovira i Virgili i Màster Interuniversitari en Anàlisi Històrica del Món Actual per diferents Universitats. Per la seva banda, Sara Masalias és graduada en Història per la Universitat Rovira i Virgili i ha cursat el Màster Universitari de Formació de Professorat i el Màster Interuniversitari de Dones, Gènere i Ciutadania. De fet, la recerca sorgeix del treball de fi de grau de Gabriel i del treball de fi de màster de Masalias. Montserrat Duch, catedràtica d’Història Contemporània de la URV i directora de tesi de tots dos historiadors, va ser l’encarregada de fer la presentació del llibre.

L’obra és un estudi cronològic i un relat històric de tot el cercle de vida de la Fàbrica de Tabacs de Tarragona, “La Tabacalera”. En primer lloc, s’ha partit d’una anàlisi general de la història del tabac en l’àmbit global i de l’Estat espanyol, amb les fases respectives per les quals va passar fins que es va arribar al tabac, la implantació de les fàbriques i els interessos polítics, econòmics i fiscals relacionats amb l’estanc del tabac.

Seguidament, la recerca s’ha centrat en la Fàbrica de Tabacs de Tarragona, se n’han avaluat els aspectes socials i la relació entre la fàbrica, la ciutat i la comarca, el procés de lluita per a la consecució de la concessió de la fàbrica, les obres de construcció, la problemàtica de la fàbrica durant la Guerra Civil, l’època de la postguerra i l’etapa àlgida i expansiva següent de la fàbrica entre les dècades dels cinquanta i vuitanta del segle xx. S’han analitzat detalladament els aspectes econòmics, socials i de lleure dels treballadors i treballadores de la fàbrica i els aspectes de desigualtats cap a les treballadores de la fàbrica durant el franquisme, i les respostes col·lectives.

Posteriorment, s’ha investigat l’etapa més negativa de l’empresa a partir dels noranta, quan la van privatitzar, i hi va haver les diverses reestructuracions, els conflictes, les lluites col·lectives i el sindicalisme a la fàbrica i, finalment, la fase de tancament.

D’esquerra a dreta, Josep Bertran, responsable de Comunicació i Relacions Externes de l’empresa Repsol, Montserrat Duch, catedràtica d’Història Contemporània de la URV; Óscar Sánchez, president del Consell Comarcal del Tarragonès; Ramon Gabriel i Sara Masalias.

Beca d’Investigació

Aquesta publicació és el resultat del treball guanyador del XXII Premi Tarragonès Beca d’Investigació Lucius Licinius Sura 2020, que s’atorga  a un projecte que es refereixi a la comarca. La beca té una dotació de 2.450 euros i la publicació del treball dins la col·lecció Els llibres del Consell. Els últims títols publicats han estat La modernització de la xarxa viària al Camp de Tarragona (1774-1870) d’Agustí Agramunt; i Els ports antics de Tarraco. Embarcadors, ports i platges del litoral tarraconense en època romana (s. II aC – III dC), de Patricia Terrado; tots dos havien estat també doctorands de la URV,

L’acte de presentació del llibre va comptar amb la participació d’Óscar Sánchez, president del Consell Comarcal del Tarragonès; Josep Bertran, responsable de Comunicació i Relacions Externes de l’empresa Repsol; a més dels autors del llibre i Montserrat Duch.