28/08/2024

Neix Scandraw: una spin-off especialitzada en la digitalització del patrimoni arquitectònic

És la primera empresa derivada impulsada per investigadors de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura. Ofereix als arquitectes una metodologia de representació i registre del patrimoni més precisa i ràpida que els mètodes tradicionals

Foto: FoodHunters.

En el món de l’arquitectura, especialment en la rehabilitació i intervenció del patrimoni, el primer pas d’un projecte és conèixer en profunditat l’edifici d’estudi. Això inclou conèixer la seva història, fer una inspecció visual i representar gràficament la construcció. Tradicionalment, aquesta representació es feia amb mitjans manuals i eines convencionals, obtenint resultats parcials i poc precisos, que requerien molt de temps i recursos.

Scandraw ofereix solucions personalitzades de digitalització arquitectònica que milloren l’eficiència d’aquests processos, proporcionant resultats detallats i ràpids. El seu servei inclou la generació de models digitals i físics, la representació arquitectònica, i l’assessorament en projectes de diversa escala.

L’equip de ScanDraw utilitza dos mètodes per dur a terme les digitalitzacions arquitectòniques. El primer es basa en l’emissió de polsos de llum làser cap a l’objecte que s’està escanejant. Aquests polsos reboten a cadascuna de les superfícies i són detectats per un sensor, que registra amb precisió la ubicació espacial i el color de cada punt. “Com més posicionaments es fan, més complet és el núvol de punts i més precisa és la representació de l’edifici”, explica Albert Samper, investigador de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV i un dels impulsors de la spin-off.

El segon mètode utilitza una tècnica, anomenada fotogrametria, que permet construir models tridimensionals a partir d’un conjunt de fotografies, mitjançant algoritmes que busquen coincidències entre imatges i les relacionen entre si. De la mateixa manera que en el mètode anterior, com més fotografies s’incloguin a l’anàlisi, més precís és el resultat. “Aquestes fotografies es poden fer des de l’aire, utilitzant un dron; això ens permet arribar a zones de l’edifici ocultes des de terra i observar també l’estat de les cobertes, per exemple”, diu Samper.

Els resultats obtinguts amb aquests mètodes permeten als arquitectes representar i estudiar la construcció des de perspectives fins ara inaccessibles, oferint una representació acurada que és essencial per a la preservació i rehabilitació del patrimoni arquitectònic. “Disposar d’un model tridimensional de l’edifici obre un ampli ventall de possibilitats; entre altres coses et permet visualitzar una secció de l’edifici, de la mateixa manera que un TAC li mostra al metge l’interior del cos humà”, exemplifica.

A més, amb la informació recopilada i integrada en aquest model tridimensional virtual, els investigadors de la URV poden generar prototips detallats de les construccions mitjançant impressió 3D. Aquestes reproduccions a escala esdevenen una eina fonamental en el procés de disseny de les propostes arquitectòniques de rehabilitació.

Albert Samper, Cèlia Mallafrè i David Moreno són els investigadors de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura que han liderat la creació d’aquesta empresa derivada. Compten amb més de deu anys d’experiència utilitzant aquesta tecnologia per digitalitzar i representar edificis patrimonials. Entre els seus projectes més destacats hi ha les catedrals de Girona, Mallorca i Narbona, que varen escanejar i representar el 2020, el 2021 i 2022 respectivament. “Degut a la complexitat geomètrica dels edificis històrics, és en les actuacions en el patrimoni arquitectònic on la utilització d’aquestes tècniques resulta més útil”, reflexionen Mallafrè i Moreno. Tot i això, la metodologia és aplicable a qualsevol tipus de construcció i/o escala arquitectònica.

Els impulsors de Scandraw han comptat amb el suport de l’equip tècnic de la Fundació URV i la Càtedra d’Emprenedoria, que els han ofert l’expertesa i la confiança necessària per configurar la spin-off. Projectes de transferència de tecnologia anteriors i l’ajut R2B 2023 Research to Business atorgat per la Unitat de Valorització de la FURV al projecte titulat “Gaudí a les teves mans”, que consistia a escanejar tridimensionalment les xemeneies de l’arquitecte modernista, han proporcionat a l’equip l’experiència i la seguretat imprescindibles per emprendre aquest projecte empresarial. Els ajuts R2B de la FURV tenen com a objectiu valoritzar els resultats de la recerca i apropar-los al mercat.