22/02/2022

La Setmana per la Igualtat de la URV fa balanç dels 15 anys de la Llei per a la igualtat efectiva de dones i homes

La Distinció Maria Antònia Ferrer es lliurarà el 8 de març a la col·lecció de llibres Atenea, especialitzada en estudis de dones, gènere i feminismes

Imatge d'arxiu dels assistents a Setmana de la Igualtat de 2017.

L’aprovació de la Llei Orgànica 3/2007 per a la igualtat efectiva de dones i homes ara fa quinze anys va ser una fita a l’Estat espanyol en el camí cap a la igualtat entre homes i dones. Fa quinze anys també que se celebra a la URV la Setmana per la Igualtat al voltant de la data commemorativa del 8 de març, el Dia Internacional de les Dones. Per això la XV Setmana per la Igualtat, que se celebra del 23 de febrer al 17 de març, fa una mirada retrospectiva sobre què ha suposat el desplegament de la llei i quins reptes queden encara per assolir.

Aquest balanç el faran expertes de diferents àmbits de coneixement i analitzaran, entre d’altres, la participació política, cultural i socioeconòmica de les dones com a instrument per a la igualtat i el rol de les dones en sectors com ara la ciència i el cinema. Les conferències, que tenen lloc online a la sala de la XV Setmana per la igualtat de MS Teams, són les següents:

• 23 de febrer, a les 16 h, “Què veiem des de la perspectiva de gènere?”, a càrrec de Sara Moreno Colom, investigadora del Centre d’Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball i el Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.
  • 24 de febrer, a les 17 h, “Economia de les cures en context de pandèmia”, a càrrec de Sandra Ezquerra, directora de la Càtedra UNESCO “Dones, Desenvolupament i Cultures” de la Universitat de Vic.
  • 3 de març, a les 12 h, “Els estudis de dones i gènere: dotze historiadores pioneres”, a càrrec de de Mònica Borrell. professora associada del Departament d’Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona. També es presentarà el calendari 2022 de la Unitat d’Igualtat de la URV dedicat a les dones historiadores.
  • 3 de març, a les 16 h, “Cures: el gran repte per a les politiques d’igualtat”, a càrrec de Mª Teresa Martin Palomo, professora de l’Àrea de Sociologia de la Universitat d’Almeria.
  • 10 de març, a les 16 h, “Igualtat efectiva de dones i homes i reforma constitucional”, a càrrec de Mar Esquembre, professora de Dret Consitucional de la Universitat d’Alacant: Igualtat efectiva de dones i homes i reforma constitucional.
  • 15 de març, a les 9 h, “Una desigualtat de pel·lícula: les dones al sector del llargmetratge”, a càrrec de Sara Cuenca, investigadora social i membre de l’Associació de dones Cineastes i Mitjans Audiovisuals (CIMA).
  • 16 de març, a les 16 h, “L’impacte de les catàstrofes sobre homes i dones. Rols de gènere en el rescat i la reconstrucció”, a càrrec de Sandra Dema, professora del Departament de Sociologia de la Universitat d’Oviedo.

Distinció per a la col·lecció Atenea

En el marc de la Setmana per la Igualtat, es lliurarà també la Distinció Maria Antònia Ferrer, que la Universitat atorga a les persones o col·lectius que treballen per afavorir la igualtat entre homes i dones. En aquesta edició és per a les persones que fan possible la col·lecció Atenea, una coedició d’Arola Editors i el segell editorial de la Universitat, Publicacions URV. Es tracta d’una col·lecció especialitzada en estudis de dones, gènere i feminismes amb voluntat interdisciplinària. Està dirigida per Montserrat Duch, professora del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV, i vol aprofundir en la memòria col·lectiva, conrear la perspectiva crítica de la realitat, avançar en el reconeixement de les diferències, i apostar per la igualtat entre les persones.

La Distinció es lliurarà el dia 8 de març, a les 12:30 h a la Sala de Graus del campus Catalunya i comptarà amb una ponència de Mireia Sopena, cap de l’àrea d’edició d’Edicions UB. També es podrà seguir l’acte a través de la plataforma MS Teams.

Des de l’any 2008, cada edició de la Setmana de la Igualtat s’ha centrat en una temàtica concreta que ha permès aprofundir en un aspecte específic de les desigualtats per raó de gènere. És una activitat docent de referència per als diferents ensenyaments i ofereix un coneixement transversal i interdisciplinari a l’estudiantat de la URV.