30/03/2022

Un monòleg sobre la importància de les emocions a l’hora de triar destinació turística guanya el concurs Vols saber què investigo?

Sis doctorands i doctorandes de la URV expliquen la seva recerca en format monòleg al Teatre Bartrina davant de més de 300 persones

Vols saber què investigo? és un concurs de monòlegs científics en el qual es pretén que els participants –sis doctorands i doctorandes de la URV de diferents disciplines- expliquin al públic quina és la seva recerca de manera amena utilitzant les habilitats comunicatives i algun objecte de suport, en un màxim de quatre minuts. Enguany, el concurs ha tornat el Bartrina en la seva novena edició. La iniciativa de ComCiència, la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV, compta amb el suport de la Diputació de Tarragona, la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT ) – Ministerio de Ciencia e Innovación.

David de Yzaguirre, guanyador de la novena edició del concurs, durant el seu monòleg.

En aquesta novena edició del concurs el jurat -format pel director de l’Escola de Doctorat, Josep Ribalta; la professora del Departament d’Estudis de Comunicació, Cilia Williem i la integrant de la companyia Big Van, Helena González- han decidit que el primer premi sigui per David de Yzaguirre, del programa de doctorar en Turisme i Oci, que ha parlat de com comunicar les marques de vi, en aquest cas, la Malvasia de Sitges. En el seu monòleg “La malvasia de Sitges enamora: la importància de les emocions en l’enoturisme” ha fet referència a la codificació de les emocions per millorar la imatge del territori.

Laia Gutiérrez, classificada en segona posició.

La segona classificada ha estat la doctoranda Laia Gutiérrez el programa de doctorat en Biomedicina, que ha parlat d”Star wars: una nova esperança per l’Alzheimer” que ha tractat de la possible relació entre la diabetis tipus dos i aquesta malaltia. Estudia si la molècula micro-ARN pot ser una bona eina per detectar l’Alzheimer de forma preventiva.

Laia Gil durant el seu monòleg “Producció de mascaretes més sostenibles. Màgia o química?”.

En aquesta novena edició del concurs hi ha hagut un tercera premiada amb el premi del públic, que ha votat els alumnes dels instituts que omplien el teatre Bartrina de Reus. Ha anat a parar a mans Laia Gil, del programa de doctorat en Ciència i Tecnologia Química que ha parlat d’un dels reptes del S.XXI, la valorització d’hidrocarburs  en molècules d’alt interès per a la indústria química en el seu monòleg “Producció de mascaretes més sostenibles. Màgia o química?”.

Jordi Mercader
Jordi Mercader ha tractat de psicologia i economia en la presa de decisions.

Al concurs hi han pres part tres doctorands més: Jordi Mercader, del programa de doctorat en Economia i Empresa, que ha presentat el monòleg “T’hi jugues deu euros” en què ha parlat de la seva recerca per saber com les persones decideixen invertir diners. HO fan per guanyar-ne més o per temes psicològics?

Abdulaziz Aldureid ha explicat què era el fulfural.

Abdulaziz Aldureid, del doctorat Nanociència, Materials i Enginyeria Química, ha parlat de la brossa com a font d’energia. A “La basura que tiramos es una fuente de energía” explica com convertir el 100% de residu de menjar en energia amb un compost anomenat furfural.

Pablo Ruíz ha tractat dels drets dels robots.

I el darrer participant ha estat Pablo Ruiz del programa de doctorat en Dret amb el monòleg “¿Robots con derechos?” que ha exposat si els robots mereixen tenir drets. Ha explicat que el món evolucionarà o els robots seran més avançats i caldrà perdre mesures per a la seva protecció.

Els sis doctorands i doctorandes han comptat amb l’assessorament del professor del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV Toni Pérez Portabella que, durant cinc sessions, els ha guiat en habilitats comunicatives, adaptació del llenguatge i els ha ajudat en la posada en escena del seu monòleg.

La sessió ha comptat també amb els monòlegs de la companyia Big Van, un grup de científics i científiques que canvia la visió de la ciència, que ha tingut molt bona acollida. Es defineixen com a investigadors de dia i monologuistes científics de nit, i provenen de diferents àmbits del coneixement. A través del gènere teatral del monòleg, aquests artistes pugen a l’escenari per divulgar, de forma entretinguda i divertida.

L’acte ha estat seguit en directe per unes 300 persones, entre alumnes d’instituts de secundària de Reus, Cambrils, Montblanc i El Morell, doctorandes i doctorands i altres persones que han assistit de públic al teatre Bartrina.