21/03/2022

La Suite Rovira i Virgili, candidata a millor composició i a millor espectacle en directe als Premis Clavé

L'obra de Carlota Baldrís va ser un encàrrec de l'Aula de Música de la URV per commemorar els 30 anys de la Coral i els 20 de l'Orquestra de la Universitat

Final del concert commemoratiu del 50/30 aniversari de la Universitat Rovira i Virgili al Palau de Congressos de Tarragona, el 16 de desembre de 2021, amb la Coral i l'Orquestra de la URV, dirigides per Montserrat Ríos i Miquel Massana, respectivament, i amb la compositora de Suite Rovira i Virgili, Carlota Baldrís, a l'escenari.

Els Premis Clavé reconeixen els millors treballs del panorama de la música coral a Catalunya en onze categories diferents. Entre aquestes hi ha el de millor composició i el de millor espectacle en directe, categories a les quals opten l’obra Suite Rovira i Virgili, que Carlota Baldrís va compondre per a la Coral i l’Orquestra de la URV, i el concert commemoratiu del 50/30 aniversari de la Universitat que van oferir les dues formacions el passat mes de desembre.

L’obra de la compositora vendrellenca Carlota Baldrís es va estrenar el 22 de juny de 2021 al Palau de Congressos de Tarragona per commemorar el 30è i el 20è aniversari, respectivament, de la Coral i l’Orquestra de la URV. La suite posa música a la selecció de poemes d’exili de l’escriptor i polític Antoni Rovira i Virgili, que havien quedat en l’àmbit familiar fins que la professora Elena de la Cruz Vergari, del Departament de Filologies Romàniques, els va recollir, seleccionar i publicar als llibres La collita tardana i La collita darrera. Les cinc parts que integren la suite són l’instrumental Matinal; Les músiques profundes, que transmet com la música servia d’evasió a Rovira i Virgili; Pentagrama burlesc, que recorda la música fresca dels musicals; Cant d’enyorança, centrat en l’exili, i Oda a Tarragona, que transporta al passat romà a través de la música.

La compositora Carlota Baldrís al darrer concert de la Suite Rovira i Virgili, presentant el llibre editat per Publicacions URV, que recull la composició i els poemes d’Antoni Rovira i Virgili.

La Suite Rovira i Virgili de Carlota Baldrís competirà als Premis Clavé amb onze composicions més: De dalt Del cingle, de Josep Vila Casañas; El cant de la sibil·la, amb harmonització d’Albert Guinovart; Intérieur, de Joan Magrané; Poema de tot l’any, d’ Andreu Diport; Magnificat, de Marc Timon; Dos motets breus, de Joan Magrané; La Mosca, d’Anna Campmany; Glòria i De qui és el bosc?, totes dues de Josep Ollé i Sabaté; Travessia, un estel a l’horitzó, de Josep Muñoz Costa, i Goigs de Nostra Dona, de Bernat Vivancos.

L’obra musical de Carlota Baldrís i els fragments de poemes de l’escriptor i polític Antoni Rovira i Virgili es poden consultar al llibre de Publicacions URV, el segell editorial de la Universitat.

Nominació al millor espectacle de producció en directe

A més de la nominació a millor composició, també és candidat a millor espectacle de cant coral de producció en directe la interpretació de la Suite Rovira i Virgili al concert commemoratiu del 50/30 aniversari de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, que va tenir lloc el 16 de desembre de 2021 també al Palau de Congressos. La Coral de la URV, amb la direcció de Montserrat Ríos, i l’Orquestra, dirigida per Miquel Massana, van tornar a interpretar l’obra de Baldrís amb la direcció de Massana, Albert Cid com a solista i el professor Pere Navarro, del Departament de Filologia Catalana, que va recitar els poemes que conformen l’obra abans de cada moviment.

La votació del millor espectacle de producció en directe és popular i es pot fer al mateix web dels Premis Clavé.

Un moment del concert commemoratiu del 50/30 aniversari de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona.

En aquesta mateixa categoria, de millor espectacle en directe, també estan nominats El Cant de la Sibil·la, amb harmonització d’Albert Guinovart, interpretada pel Cor Francesc Valls de Barcelona; Jardins d’Euterpe, balls corejats de Josep Anselm Clavé, per la Coral Escriny de Santpedor i l’Esbart manresà i Viviana Salisi i piano; el Concert 50è Aniversari dels Cors Joves de Catalunya, de Corals Joves de Catalunya; el Concert “Sempre en construcció” 160 aniversari, per la Coral El Llessamí de Sant Vicenç dels Horts; El gran dia de Girona de Francesc Civil, per Capella Polifònica de Girona, Cor Filharmonia, participants individuals i l’Orquestra de Girona; Rock al Cor!, amb Cor La Veu de Voltregà de Sant Hipòlit de Voltregà, Orquestra Simfònica Clavé i La Banda Municipal; El cant de la Sibil·la – Mil nadals a Girona per la Capella Polifònica i GiroNins, de Girona; Travessia, un estel a l’horitzó, amb SC La Badalonense, la Coral Tianenca i Escola de Música Moderna de Badalona; MAMA – Cançons de bres en escena, pel Cor Femení Voxalba de Barcelona i Josep Surinyac piano; “Poemari” Cor infantil Amics de la Unió, Cor Jove Amics de la Unió i Cor de Cambra de Granollers; Actua amb el Cor, de Barcelona Gay Men’s Chorus.

Els Premis Clavé són de nominació popular i els atorga un jurat format per diversos professionals vinculats al món coral i la cultura popular. La informació completa sobre els Premis Josep Anselm Clavé 2021 del cant coral a Catalunya es pot consultar al seu web.