18/11/2016

Tallers, xerrades, monòlegs, rutes i exposicions omplen la Setmana de la Ciència

Des del passat divendres centenars de persones de totes les edats han participat de les prop de 50 activitats que han omplert la Setmana de la Ciència al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, que s’acaba aquest diumenge, organitzats per la Universitat i diferents institucions del territori

Més de mil nenes i nens han participats en els tallers d'APQUA, al CRAI del campus Sescelades.

Des del cap de setmana passat la divulgació científica ha arribat a persones de totes les edats amb tallers familiars, tallers per a escolars conferències científiques, rutes, visites i moltes altres activitats.

Vuit escoles han seguit la ruta científica sobre Antoni de Martí i Franquès

Durant vuit dies s’han fet rutes per la ciutat per conèixer les aportacions científiques d’Antoni de Martí i Franquès i la darrera es farà aquest dissabte, oberta a tots els ciutadans. Durant tota aquesta setmana, un miler  d’escolars de 14 centres diferents han passat pels CRAI del campus Sescelades per participar en els tallers experimentals sobre química i energia impulsats pel projecte APQUA i l’Associació Empresarial Química de Tarragona.

Taller sobre visualització de microalgues, als laboratoris de l'ETSEQ.
Taller sobre visualització de microalgues, als laboratoris de l’ETSEQ.

D’altra banda, els laboratoris i aules de la Universitat s’han omplert també d’estudiants de secundària i de batxillerat per participar del programa “Fem recerca!”, una activitat que permet els estudiants seguir més de trenta tallers científics i ser-ne els protagonistes durant unes hores.

Els participants del concurs davant del públic que ha omplert el Bartrina.

Enguany ha arribat la quarta edició de Ciència al teatre al Teatre Bartrina de Reus, que, igual que la ruta Martí i Franquès es du a terme amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (Fecyt) . L’acte es va fer dimarts dia 15 amb un espectacle en què es va  combinar la final del concurs “Vols saber què investigo?”, en què sis doctorands de la URV van exposar la seva recerca en forma de monòleg, i l’actuació dels monologuistes científics de The Big Van, que parlen de ciència amb humor. Judit Morlà, Anna Sendra i Santi Domínguez van ser els guanyadors d’una edició seguida per més de 400 persones en directe.

LaSetmana de la Ciència ha arribat al Campus Extens, A la imatge, el taller de química a la cuina, de la Facultat de Química, a Sant Pere i Sant Pau
La Setmana de la Ciència ha arribat al Campus Extens, A la imatge, el taller de química a la cuina, de la Facultat de Química, a Sant Pere i Sant Pau.

Una part dels actes d’aquest any  s’han organitzat a través del Campus Extens de la Universitat Rovira i Virgili, que ofereix activitats a una desena de localitats com ara La Sènia, Móra d’Ebre o Cambrils, amb l’objectiu d’estendre la divulgació científica i d’incrementar les oportunitats de la societat per accedir-hi.  Són activitats obertes a tots els ciutadans, com ho ha estat també el taller de Química que l’investigador Laureano Jiménez va fer dissabte passat a la Casa Canals; la xerrada sobre la divulgació científica a les xarxes socials, de Javi Polinario,  o el taller sobre les regles per invertir millor de Jordi Andreu Cobraton, que va fer aquest dijous al campus Catalunya.

Taller de ciència familiar a Casa Canals.

La Setmana de la Ciència a Tarragona compta amb activitats que organitzen institucions del territori. El Museu del Port de Tarragona ha ofert una passejada en golondrina per observar la varietat d’ocells que es poden veure al port. Per la seva part i tal com van fer l’any passat, el Centre Tecnològic de Nutrició i Salut ha obert  les portes per explicar la recerca en aliments per la salut i el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona també obre  les portes dels seus centres el proper diumenge dia 20 i organitza visites i espectacles per conèixer el món romà.

Aquest any també han participat en la Setmana de la Ciència, com en les darreres edicions, l’Institut Català d’Investigació Química amb dos tallers de Química en Família i CaixaForum Tarragona amb un cicle de conferències sobre l’home prehistòric amb la col·laboració de l’IPHES.

Dia de la Ciència a l’Ebre

D’altra banda i per tercer any consecutiu el campus Terres de l’Ebre de la URV s’ha sumat a les activitats del Dia de la Ciència i ha organitzat tallers que tenen l’objectiu de divulgar i apropar la recerca que es realitza a la URV als estudiants de segon de batxillerat de les Terres de l’Ebre d’una manera lúdica i entenedora. Aquest divendres, prop d’un centenar d’estudiants de segon de batxillerat de l’Institut Cristòfol Despuig de Tortosa i de l’Institut de Roquetes, 36 i 55 respectivament, han participat en aquests tallers que s’han impartit al campus Terres de l’Ebre de la URV.

Taller per conèixer noves eines al servei de l'educació.
Taller per conèixer noves eines al servei de l’educació.
Imatge del taller sobre robòtica.

En total s’han organitzat sis tallers, tres de ciències i tecnologia i tres d’humanitats i ciències socials. Així en ciències i tecnologia els estudiants han pogut fer un taller de suport vital bàsic, de robòtica i de microalgues. En la branca d’humanitats, els tres tallers que s’han impartit són: ETLAB, per conèixer el funcionament de les ines informàtiques, audiovisuals i dispositius mòbils, amb finalitats educatives, ADE Treasure Hunt i Homes i pedres: les eines de la prehistòria.  La jornada s’ha tancat amb la xerrada Ciència i cinema, incompatibles? a càrrec del doctor  Laureano Jiménez, professor del Departament d’Enginyeria Química de la URV.

Podeu veure totes les activitats