18/07/2022

Tres estudiants de la URV es posen en la pell dels diputats i juristes del Parlament de Catalunya

Durant la simulació d'una setmana a la cambra catalana, els universitaris han treballat en l'elaboració d'una llei sobre el foment de la pau

Una de les sessions de la Setmana del Parlament Universitari 2022. FOTO: Parlament de Catalunya (Sergio Ramos Ladevesa).

L’elaboració d’una llei sobre el foment de la pau va ser la culminació de la feina feta durant la Setmana del Parlament Universitari 2022 (SPUNI) que va tenir lloc del 9 al 15 de juliol. Estudiants de les universitats catalanes van posar-se en la pell de diputats, lletrats, lingüistes i periodistes que treballen o cobreixen la informació del Parlament i reprodueixen la seva feina en una simulació.

L’experiència ha recuperat aquest any la presencialitat íntegrament després que les restriccions per la pandèmia de COVID obliguessin a fer-la virtualment el 2020 i combinant activitats al Palau del Parlament i en línia el 2021. Del centenar d’estudiants inscrits, una setantena van fer de diputats, i la resta, de lingüistes, lletrats i periodistes. Tots ells van estar assessorats per una vintena de professors universitaris i per treballadors del Parlament.

Entre aquest centenar d’estudiants, tres van representar la URV en el Parlament, com Tim Oscar Tous Müller i Victòria Martín, ambdós estudiants del grau en Dret. “Volia posar a prova tots els coneixements que he adquirit durant els quatre anys del grau en Dret” explica Tous. “La professora Laura Román, que tenia a l’assignatura optativa de Dret Parlamentari, em va animar a formar part de la simulació parlamentària i no vaig dubtar en apuntar-m’hi”, afegeix.

L’estudiant Tim Oscar Tous Müller al Parlament.

Per la seva part, Martín detalla la seva premissa per la SPUNI: “Experimentar en primera persona la vida parlamentària que tenen els nostres diputats i diputades del Parlament. Atès que al juny em vaig graduar en Dret, quina millor manera d’emprar els coneixements adquirits en un pla real. D’aquesta manera t’adones que la feina que tenen els grups parlamentaris és feixuga i intensa, però alhora gratificant, ja que aconsegueixes materialitzar tots els treballs parlamentaris realitzats en mesures reals per tots els ciutadans” exposa.

Quan toca fer balanç de l’experiència, Tous explica com la SPUNI ha ampliat els seus coneixements. “L’experiència ha estat extraordinària i realment completa. Vaig aprendre moltes noves coses que, tot i ser jurista, desconeixia. Trobo que aquest curs ha fet despertar una part crítica en mi sobre la política, tant per a bé com per a malament”.

L’experiència ha superat les expectatives que tenia Martín: “la qualificaria d’enriquidora, productiva, gratificant i plenament satisfactòria. No m’imaginava que ho fos tant; pensava que seria una setmana majoritàriament formativa i teòrica, però ha resultat ser molt realista. Estic molt orgullosa d’haver encertat la decisió d’apuntar-me a l’SPUNI, he après moltíssim i he conegut gent molt maca amb la qual he connectat força. Hem après i ens hem divertit molt, cosa que, des del meu parer, són dos factors rellevants perquè una experiència sigui memorable. Em sento molt agraïda d’haver estat acceptada per fer aquest curs; pel tracte impecable i per l’efectiva organització i coordinació dels membres de l’SPUNI. M’enduc una experiència immillorable” explica.

Final de les sessions de la Setmana del Parlament Universitari 2022. FOTO: Parlament de Catalunya (Sergio Ramos Ladevesa).

Ambdós recomanarien l’experiència als futurs estudiants universitaris. Tous ho faria per un motiu clar: “El gran nombre de professionals que t’assisteixen i t’assessoren durant la simulació parlamentària. Hem rebut sessions de formació dels mateixos lletrats del Parlament, diputats i la mateixa presidenta Laura Borràs. De manera que hem conegut de primera mà el funcionament del Parlament amb l’assistència de grans professionals”.

Martín subscriu les paraules: “És una molt bona oportunitat per conèixer la feina que duen a terme els grups parlamentaris. L’SPUNI intercala sessions formatives amb sessions de simulació, per tant, tens, per una banda, la teoria i, per altra banda, la pràctica. D’aquesta manera aprens continguts que més tard els posaràs en pràctica en la simulació. També hem tingut diverses conferències impartides per professors d’universitat i ponències amb diputats. A part d’això, coneixes a molta gent que comparteix aspiracions semblants a les teves” finalitzen ambdós.

Estudiants participants a la Setmana del Parlament Universitari 2022 amb la presidenta de la cambra i el rector de la URV, Josep Pallarès, El rector de la URV, Josep Pallarès, que va participar en la sessió inaugural en representació de les universitats catalanes. FOTO: Parlament de Catalunya (Sergio Ramos Ladevesa).