21/12/2016

Un graduat per l’ETSE de la URV guanya 150.000 dòlars amb el seu robot Dtto

Alberto Molina, titulat l’any passat del grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la URV, ha guanyat el premi Hackaday amb el seu robot Dtto, que va iniciar com a treball de final de grau. Es tracta d’un premi que es lliura a Pasadena (Califòrnia) i que en l’edició d’enguany ha comptat amb més de mil projectes presentats

Alberto Molina i el seu robot amb el qual ha aconseguit el prestigiós premi.

Dtto és un robot modular auto-reconfigurable dissenyat per a la recerca i rescat i amb múltiples aplicacions. A més del prestigi del premi, aquest jove rebrà  la quantitat de 150.000 dòlars i una residència al Laboratori de Disseny Supplyframe a Pasadena, (Califòrnia), on podrà desenvolupar encara més el seu prototip.  Alberto Molina es va titular l’any passat del grau d’Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica (GEEIiA) per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la URV.  En aquests moments fa pràctiques en una universitat alemanya i té intenció de cursar un màster a Suïssa.

Un detall del robot modulable.

El premi Hackaday el lliuren empreses punteres que cada any destinen un total de 300.000 euros per treure noves idees en el camp de l’enginyeria.  Sota la idea que “Una idea pot canviar el món”, el premi Hackaday reuneix cada any les millors idees tecnològiques i les premia per a què es facin realitat. L’any 2016 el robot de l’Alberto Molina  ha superat als altres 1.000 projectes presentats per persones de tot el món i, després de cinc rondes, ha estat guardonat amb el primer premi per un jurat format per 14 experts mundials. El primer premi té una dotació econòmica de 150.000 dòlars i la possibilitat de realitzar una residència al laboratori Supplyframe, un espai tecnològic únic on podrà evolucionar el seu prototip.

El robot Dtto, una evolució del treball de final de grau

Dtto és un robot modular i ha esdevingut l’evolució del seu treball de final de grau, que ha millorat durant tot l’estiu per presentar al premi. Està construït amb peces realitzades amb una impressora 3D, servomotors i microcontroladors. Els mòduls del robot es poden unir o separar entre ells formant diferents orientacions i, d’aquesta manera, s’adapta a qualsevol terreny. La seva grandària, versatilitat i les formes il·limitades que pot arribar a adoptar fa que sigui un company perfecte per a qualsevol operació de recerca i rescat en qualsevol terreny.

Des de fa anys, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyera de la URV té un programa de robòtica que s’estén més enllà de l’àmbit universitari. A través del programa First Lego League, l’ETSE arriba cada any a més de 1.000 alumnes de 10 a 16 anys per a que tinguin el seu primer contacte amb la robòtica i la ciència en general. Aquest programa ha permès la creació d’associacions de robòtica, així com dues empreses d’exalumnes que fan classes a escoles de la demarcació de Tarragona.

Més informació del projecte