20/06/2023

Un llibre aborda la recerca sobre els parcs temàtics des d’una perspectiva multidisciplinària

L’investigador i director del Grup de Recerca d'Anàlisi Territorial i Estudis Turístics (GRATET) de la URV, Salvador Anton Clavé, és un dels coordinadors de l’obra Key Concepts in Theme Park Studies

El professor Salvador Anton Clavé durant la presentació del llibre, que va tenir lloc el 18 de maig

Abordar el fenomen complex dels parcs temàtics des d’una perspectiva multidisciplinària en el marc de les ciències socials. Aquest és l’objectiu del nou llibre Key Concepts in Theme Park Studies, del qual el professor de la URV Salvador Anton Clavé n’és un dels coordinadors.

Es tracta d’una obra que ha comptat amb la participació de tretze autors d’universitats de diferents països i que analitza els parcs temàtics des de perspectives diverses com els estudis geogràfics, culturals, antropològics, museístics, turístics o històrics. El llibre s’estructura en 17 capítols que exposen les diferents dimensions del fenomen: des de la històrica, social i cultural a l’empresarial, passant per l’anàlisi de la seva estratègia econòmica, les característiques de la indústria així com la planificació de l’espai i del temps, l’ètica, les visions del món que es representen en els parcs o les múltiples metodologies que s’apliquen en la seva recerca.

Salvador Anton remarca que els parcs temàtics “són un tipus d’espais que generen moltes visites anuals a nivell mundial i, per tant, que adquireixen una gran importància a nivell social i cultural”. Apunta que abans de la pandèmia generaven més de 1.100 milions de visites anuals a tot el món. “Les dimensions i característiques de la indústria són complexes i responen a dinàmiques diverses, des de les corporatives a les personals”, conclou l’investigador.

Respecte a la metodologia que s’aplica per a fer recerca sobre parcs temàtics, el capítol dedicat a aquesta qüestió se centra en diferents aspectes. La consulta d’arxius, l’observació participant, l’anàlisi del paisatge, l’estudi del comportament de les persones o l’ús de sèries estadístiques són algunes de les tècniques emprades. “A més, amb l’anàlisi dels canvis dels parcs temàtics es poden comprendre també transformacions tecnològiques i culturals de la societat a escala global i local”, exemplifica Salvador Anton. De manera complementària a l’estudi dels propis parcs, també pot plantejar-se l’estudi del seu impacte econòmic, social, cultural i ambiental sobre l’entorn.

Salvador Anton és catedràtic d’Anàlisi Geogràfica Regional, professor distingit del Departament de Geografia, director del Grup de Recerca en Anàlisi Territorial i Estudis Turístics de la Universitat Rovira i Virgili i director de recerca turística d’Eurecat-Centre Tecnològic de Catalunya. La seva recerca s’ha basat en l’anàlisi de l’activitat turística i de l’entreteniment i dels seus efectes en el territori. Entre els seus treballs relacionats amb la temàtica hi ha el llibre The Global Theme Park Industry (CABI, 2007).

Ell és un dels coordinadors del llibre, junt amb els investigadors Florian Freitag, de la Universitat de Duisburg-Essen (Alemanya), i Filippo Carlà-Uhink, de la Universitat de Potsdam (Alemanya). El projecte ha comptat amb el finançament de la Fundació Alemanya per la Recerca. El llibre ha estat publicat per l’editorial acadèmica Springer i ha estat presentat recentment a Catalunya en un acte organitzat pel Col·legi d’Enginyers Industrials el mes de maig.

La presentació del llibre es va celebrar a la seu dels Enginyers Industrials a Tarragona.
En marxa el disseny d’un nou màster internacional

La URV prepara un programa de màster internacional Erasmus Mundus conjunt amb la Universitat de Ciències Aplicades de Breda (Països Baixos) i la Universitat de la Costa Blava (França) en l’àmbit dels parcs temàtics i les atraccions des de la perspectiva de la sostenibilitat. El projecte compta de moment amb finançament del programa Erasmus+ per a dissenyar el programa. Es preveu que al mes de febrer de 2024 es presenti a la nova convocatòria Erasmus+ amb l’objectiu d’obtenir suport per a la seva implementació i, si és seleccionat, es pugui cursar a partir del curs 2025-2026. Un màster que “vol ajudar a avançar cap a un entorn i una societat sostenibles”, explica Anton Clavé.

Referència bibliogràfica: Key Concepts in Theme Park Studies. Florian Freitag, Filippo Carlà-Uhink i Salvador Anton Clavé. Springer Cham. 4 Mar 2023. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-11132-7