21/11/2025

Un projecte pioner integrarà IA i simulació virtual per reforçar l’acompanyament expert a les unitats neonatals

La URV participa en aquesta iniciativa impulsada per Som Prematurs, que vol transformar la formació i acompanyament que reben les famílies de nadons prematurs hospitalitzats

La qüestió de com acompanyar les famílies que passen per un tram tan intens emocionalment com és un ingrés neonatal avança cap a una nova etapa. Per primera vegada, un projecte integrarà simulació virtual gamificada i intel·ligència artificial conversacional per reforçar el paper dels pacients experts i millorar el suport a les famílies de nadons prematurs hospitalitzats. La iniciativa forma part de l’estudi AEFNUN (Acomopanyament Expert a la Unitat Neonatal) i està impulsada per Som Prematurs en col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili (URV), la Universitat de Barcelona, la Societat Espanyola d’Infermeria Neonatal i diversos hospitals de Catalunya i Andorra.

El projecte redissenyarà el programa Pacient Expert, incorporant eines formatives immersives, tecnologia educativa avançada i un xatbot d’assessorament emocional i pràctic. Aquest nou recurs digital servirà tant per a la formació de pacients experts com per donar suport continuat a famílies ingressades a les unitats neonatals per reforçar el seu benestar emocional, la comprensió del procés assistencial i la seva capacitat de participació en les cures.

El model també inclou deu vídeos de simulació virtual gamificada que recrearan situacions reals d’alta càrrega emocional, comunicativa i assistencial, i permetran entrenar habilitats clau com la gestió del dol anticipat, l’estrès, la comunicació amb equips professionals o la presa de decisions en moments crítics. El xatbot d’IA, integrat dins d’una plataforma e-learning modular, funcionarà com un assistent formatiu i de consulta segura, disponible dia i nit, que facilitarà informació contrastada i orientació immediata.

“Aquest projecte representa un pas endavant imprescindible en la manera com formem els professionals i els pacients experts dins l’àmbit neonatal. Des de la Societat Espanyola d’Infermeria Neonatal (SEEN) i la URV liderem el disseny de la plataforma formativa i l’elaboració de les simulacions virtuals gamificades perquè comptem amb una llarga trajectòria en innovació docent i en el desenvolupament de recursos digitals avançats aplicats a la salut”, explica Leticia Bazo, presidenta de la SEEN i investigadora principal del projecte a la URV.

La integració de la tecnologia des de la simulació immersiva fins a la intel·ligència artificial conversacional- “ens permet crear entorns d’aprenentatge molt més realistes, accessibles i emocionalment segurs”, afegeix Bazo. Amb aquests recursos, professionals, pacients, experts i famílies poden entrenar habilitats crítiques, anticipar situacions complexes i sentir-se més preparats per afrontar l’experiència d’un ingrés neonatal.

La iniciativa permetrà avaluar per primera vegada l’impacte real de la participació de pacients experts a les unitats neonatals i establir les bases per incorporar aquest model en les estratègies públiques d’atenció perinatal. La recerca finalitzarà l’any 2026 i inclourà una fase d’implementació pilot a diferents hospitals de Catalunya i Andorra.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*