25/05/2016

URV Emprèn fa balanç dels seus dos primers anys de trajectòria

Més de 40 representants d'entitats i institucions adherides a aquesta plataforma van assistir dimarts a la primera assemblea, en què es va fer una valoració del seu recorregut, es van conèixer dades sobre l'evolució i les tendències de l'emprenedoria a Catalunya i es va presentar el programa d'actuacions d'URV Emprèn per a l'any vinent

Pere Segarra va repassar l'activitat d'URV Emprèn des de la seva creació, l'any 2014.

Donar a conèixer l’impacte que URV Emprèn té a la demarcació era l’objectiu principal d’aquesta trobada, que també va servir per recollir impressions de la quarantena de persones que es van reunir al Paranimf del Rectorat. Ho feien en representació de les 32 entitats que formen part de la Xarxa  -entre els quals hi ha la Diputació de Tarragona, ajuntaments, cambres de comerç o patronals-, que en aquests dos anys de vida s’han adherit a URV Emprèn.

En la seva intervenció durant la presentació de l’acte, Josep Anton Ferré va recordar els inicis de la creació d’aquesta xarxa l’any 2014 i va valorar molt positivament com s’ha convertit, en només dos anys, en un referent de l’emprenedoria a la demarcació i pionera en l’àmbit estatal i europeu, que moltes entitats venen a buscar per formar-hi part.

Pere Segarra, director de la Càtedra sobre Foment de l’Emprenedoria i Creació d’Empreses i impulsor d’URV Emprèn va parlar sobre els aspectes que van impulsar la aquesta plataforma i va fer un anàlisi de l’emprenedoria a la demarcació, presentant-la com una opció viable que per a la qual actualment és fàcil trobar recursos, fons disponibles i experts disposats a ajudar a començar un projecte.

Emprenedoria a Catalunya

A l’assemblea també es va fer un avançament de les dades que es faran públiques en pocs dies, quan es donin a conèixer els resultats de l’enquesta anual Global Entepreneurship Monitor (EGM), que mesura l’activitat emprenedora, les actituds i les aspiracions de les persones. D’aquestes dades, que va oferir Joan Lluís Capelleres, representant de GEM Catalunya, es desprèn un augment significatiu de les previsions de creixement dels emprenedors respecte l’informe anterior, el que es pot traduir en un augment de creació de l’ocupació. Pel que fa a motivació emprenedora, Catalunya es situa molt per sota de la mitjana europea, però tot i no haver un índex elevat de persones que vulguin ser emprenedors, aquest és molt més elevat que anys enrere.

D’entre les dades que es van fer públiques, també destaca la posició de Catalunya sobre l’Estat espanyol en quant a esperit emprenedor i ganes d’emprendre, una tendència a l’alça. Tarragona, però, es troba a la cua en la Taxa d’Activitat Emprenedora (TAE), amb un 6,30%, i el primer lloc l’ocupa Lleida, amb un gairebé 13% degut, en bona part, a l’aposta per l’emprenedoria rural.

De la seva banda, la tècnica de dinamització, difusió i coordinació de la Xarxa URV Emprèn, Lucía Gil, va comentar les respostes de les enquestes que es van fer el Dia de l’Emprenedoria del Sud de Catalunya, que va tenir lloc l’11 de maig a Salou. Aquests formularis serveixen, entre altres aspectes, per valorar quin és el perfil de l’emprenedor que hi va assistir. En aquest sentit, un 70% té estudis universitaris, “el que ens fa pensar que a la Universitat ha de ser un punt de partida per al foment de l’emprenedoria, i també vol dir que es poden arribar a crear empreses més solvents”, va afirmar.

Lucía Gil també va presentar les activitats previstes de cara al curs vinent i les que estan projectades per fer en un futur immediat. Durant al seva intervenció, també va presentar les eines que URV Emprèn utilitza per fer promoció de les seves activitats, com el butlletí mensual o les xarxes socials. A més, va presentar un projecte de nou web, que inclourà una aplicació descarregable des del telèfon mòbil a través de la qual es podrà consultar informació o crear un perfil amb llistat d’interessos per tal de que els usuaris puguin rebre una oferta personalitzada d’activitats.