14/03/2022

La URV involucra 600 joves en l’acció climàtica amb assemblees als centres educatius

Un equip multidisciplinari d’investigadors i investigadores han creat l’activitat educativa innovadora i els materials i elaboraran recomanacions polítiques a partir dels resultats

Grup de treball sobre turisme, en l'assemblea climàtica de l'Institut Antoni de Martí i Franquès.

La generació actual d’infants i joves és la que haurà de liderar d’aquí uns anys la resposta a l’emergència climàtica i la sostenibilitat. Per això és clau que tinguin els coneixements i les competències necessàries per prendre decisions informades i trobar les solucions més adequades al canvi climàtic.

Un equip interdisciplinari de professorat i investigadors i investigadores de la URV està duent a terme un projecte educatiu que involucra i empodera alumnes i professorat en l’acció climàtica i la cerca de solucions mitjançant un instrument que fins ara han utilitzat governs i ajuntaments sobretot de França i el Regne Unit, i més recentment l’Estat espanyol: les assemblees ciutadanes pel clima. Són fòrums per debatre propostes per avançar en la resposta a l’emergència climàtica i la sostenibilitat.

Aquestes assemblees climàtiques traslladades a l’etapa escolar donen peu a la transformació social a partir del compromís d’infants i joves, que aprenen a cercar solucions innovadores. Així s’està fent aquest mes de març en cinc centres de secundària de Tarragona, Cambrils i Vila-seca, on més de 600 alumnes i membres dels equips docents i directius s’han involucrat en reptes per a la millora de la qualitat de l’aire, l’aigua, l’energia i el turisme.

Un moment de l’assemblea climàtica que han fet els estudiants de segon de batxillerat de l’Institut Antoni de Martí i Franquès. conduïda pel professorat de la URV i del mateix institut.

En les assemblees climàtiques com les que aquest matí s’han fet a l’Institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona, els estudiants, estructurats per equips de treball, han identificat els reptes més importants que el territori del Camp de Tarragona té en aquests quatre àmbits (aire, aigua, energia i turisme), i a continuació han elaborat un decàleg d’accions. “Es tracta que pensin accions aplicables, concretes”, explica Gisela Cebrián, coordinadora del projecte “EMPOCLIM: empoderant la comunitat educativa per adaptar-nos al canvi climàtic”. Després de l’exposició de motius, els mateixos companys han votat les tres accions de cada eix que els han semblat millors.

En aquest context, Jordi Satorra, director de l’Institut d’Antoni de Martí i Franquès, explica que “el canvi climàtic és també una oportunitat a nivell pedagògic per fer un canvi transversal” fins al punt que forma part d’altres intervencions i assignatures.

El projecte, que està finançat per la Diputació de Tarragona i la mateixa URV, preveu que la metodologia i els materials que ara s’estan testejant als centres participants estarà disponible per a tota la comunitat educativa al web del projecte. A més a més, també es presentarà i publicarà un pla d’acció i recomanacions polítiques i un estudi que avaluarà el nivell de sensibilització ambiental i competències en sostenibilitat dels alumnes participants.

Votació dels punts d’un dels decàlegs resultants de l’assemblea climàtica.

El projecte compta amb l’expertesa de 15 investigadors dels departaments de Pedagogia, Geografia i Enginyeria Mecànica de la URV, que han dissenyat i estan duent a la pràctica les intervencions i en faran l’avaluació posterior. Els centres educatius participants són l’Institut La Mar de la Frau de Cambrils; l’Institut Ramon Barbat i Miracle de Vila-seca, i l’Institut Antoni de Martí i Franquès, el Col·legi Sant Pau Apòstol i l’Escola Joan XXIII de Tarragona.