13/07/2022

La URV rep el fons de l’Hemeroteca de Tarragona de la Fundació Catalunya La Pedrera

És una de les col·leccions de premsa més importants de Catalunya, que es podrà consultar de nou el curs vinent al CRAI campus Catalunya

La Universitat Rovira i Virgili ha rebut el fons de l’Hemeroteca de Tarragona de la Fundació Catalunya La Pedrera, que incorporarà a les col·leccions que es poden consultar al CRAI (Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació) del campus Catalunya. El donatiu consta de més 800 títols de revistes i 25 diaris locals, nacionals i internacionals, així com llibres d’àmbit local i llibres de història de la premsa, que ocupen més de 500 metres lineals de prestatgeria.

El personal del CRAI de la URV conjuntament amb professorat del Departament d’Història i Història de l’Art han fet un procés de selecció tant de les col·leccions que completen els fons de la Universitat com de les col·leccions d’interès local o d’interès acadèmic de les que la URV no disposava. Després de revisar, catalogar la part del donatiu que no estava al catàleg de la Universitat i reubicar els documents catalogats, el fons complet serà accessible per a consulta partir del gener de 2023.

De fet, des del 2015 el Catàleg del CRAI de la URV ja incorpora la descripció del fons de l’Hemeroteca de Tarragona per poder-ne facilitar la localització. Així, la col·laboració entre les dues institucions ha portat a integrar el fons de l’hemeroteca al catàleg de la URV, des d’on s’ha fet visible i s’han satisfet les demandes d’informació d’usuaris d’arreu del món a través del servei de préstec interbibliotecari i d’obtenció de documents.

El contingut del fons

Les publicacions s’estan catalogant i ubicant a l’hemeroteca i al fons de col·leccions especials.

Al fons de l’Hemeroteca de Tarragona s’hi troba premsa en paper des de 1757, com El Mercurio, una cinquantena de títols del segle XIX, com ara Ilustración Española y Americana i l’Esquella de la Torratxa, i un fons molt complet del segle XX, que el fan imprescindible per qualsevol investigador d’aquest període. Destaca la col·lecció entre 1891 i 2002 de Blanco y Negro, però també títols representatius de diferents àmbits i temàtiques com D’Ací d’Allà, Cucut!, Guerra europea, En Patufet, Destino, La Codorniz, Arriba, Fuerza nueva, Mundo obrero o Cambio 16.

També és destacable la importància del fons de revistes d’interès local, amb més de 300 títols editats al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, com la col·lecció del Diari de Tarragona dels anys de la República, la Guerra Civil i primer franquisme, i títols com El Vallenc, El Pati, Veu del Baix Ebre, Nova Conca, Clàxon o Espais 7.

Una iniciativa de l’historiador Luis Navarro Miralles

L’Hemeroteca de Tarragona va ser fundada l’any 1974 gràcies a l’empenta de Luis Navarro Miralles, professor del departament d’Història Moderna de la Delegació de Tarragona de la Universitat de Barcelona, el que seria l’embrió de la URV. En els seus inicis, era un grup d’estudiants de la Facultat de Lletres els que guardaven les publicacions periòdiques que rebien, i al 1976 els fons acumulats per la Universitat es van integrar a l’Obra Social de Caixa Tarragona, que en va seguir ampliant la col·lecció fins ara. L’Hemeroteca depenia actualment de la Fundació Catalunya La Pedrera.

La vinculació de l’Hemeroteca amb la Universitat ha estat constant, no només per la incorporació de la descripció del fons al catàleg universitari ja fa set anys. Uns anys abans, al 2006, l’Hemeroteca va donar 239 llibres d’Història. I ara la Universitat passa a incorporar el fons que forma part de l’Hemeroteca a 1 de març d’enguany i el posarà a disposició dels usuaris.

Amb aquesta cessió, els fons s’unifiquen i es completen les col·leccions posant-les a disposició dels estudiants i de la gent que fa recerca.