13/05/2019

La URV i VINSEUM signen un conveni per publicar obres d’estudi del patrimoni vitivinícola català

Publicacions URV ja ha editat el primer llibre, Viticultura, desigualtat i conflicte agrari, una recerca sobre els rabassaires premiada amb la Beca Emili Giralt i Raventós

D'esquerra a dreta, Xavier Fornós, director tècnic de VINSEUM; María José Figueras, rectora de la URV; Joan Tarrada, president de VINSEUM; Maria Bonet, vicerectora d'Estudiants i Ocupabilitat, i Jaume Llambrich, responsable del Serevei de Publicacions de la URV.

La Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Fundació VINSEUM Museu de les Cultures del Vi de Catalunya (VINSEUM) col·laboren en la coedició de publicacions sobre la cultura del vi per difondre l’estudi del patrimoni vitivinícola català. Així ho estableix el conveni que han signat aquest migdia la URV i VINSEUM.

El Servei de Publicacions de la URV editarà les publicacions resultants de la Beca Emili Giralt i Raventós, que convoca VINSEUM i premia el millor projecte de recerca sobre qualsevol tema relacionat amb el cultiu de la vinya i l’elaboració del vi i del cava, analitzat des de les ciències socials i humanes. Ho farà en la col·lecció Cultures del vi, que podrà incloure altres treballs.

La primera publicació ja està disponible. Es tracta de Viticultura, desigualtat i conflicte agrari, un llibre de l’historiador Raimon Soler-Becerro que aborda les causes de l’anomenat plet dels rabassaires en el període clau de la seva història, el primer terç del segle XX. Analitza el desenvolupament de la vitivinicultura, l’estructura de la propietat i les característiques de les famílies pageses a la regió vinícola del Penedès, principal focus del moviment en aquest període. L’obra explica com des de l’acció col·lectiva es va afrontar la situació crítica de la vitivinicultura mitjançant l’acció sindical, el cooperativisme i la política. Aquest treball de Raimon Soler-Becerro ha guanyat la 3a Beca Raimon Soler-Becerro.

Viticultura, desigualtat i conflicte agrari es presentarà el proper 14 de juny a les 19 h, a l’Auditori del Museu de les Cultures del Vi de Catalunya.