07/07/2023

Els estudiants, en primer pla en la XII edició del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació

Professorat de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia ha estat premiat per una comunicació sobre el foment de les competències de lideratge i recerca en la formació inicial dels mestres

Inauguració del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació.
Inauguració del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació. FOTO: CIDUI.

Fins a 600 professors i professores de totes les universitats públiques catalanes i també de la resta de l’Estat i d’altres països s’han trobat del 4 al 6 de juliol a la XII edició del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), que s’ha fet a la Universitat de Lleida. Per primer cop, s’ha inaugurat amb una taula d’anàlisi composta únicament per estudiants i titulats universitaris, fet que ja posa de manifest una de les conclusions principals de les tres jornades: la necessitat de posar els estudiants en el centre de l’experiència educativa. També s’ha innovat introduint uns nous espais de treball col·laboratiu nomenats #ThinkChallenge CIDUI per fer front la temàtica del mateix Congrés, “Millora de les experiències d’aprenentatge: transformació i reptes”.

“El foment de les competències de lideratge i recerca en la formació inicial dels mestres: una experiència d’aprenentatge a través del Pràcticum i TFG”, que han presentat set professors i professores de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV, ha estat distingida al congrés com una de les millors comunicacions orals. Els autors són Marta Camarero Figuerola,  Alison Cantos Egea, Juana María Tierno García, Marta Maduell Rius, Jorge Manuel Dueñas, Ana Inés Renta Davids, Gisela Cebrián Bernat.

El professorat de la URV hi ha presentat fins a dotze comunicacions i també ha explicat experiències sobre aprenentatge servei a la VII Jornada de la Xarxa d’Aprenentatge Servei de les Universitats Catalanes, en el marc del CIDUI.

Tenint en compte les tres taules d’anàlisi del congrés, la primera protagonitzada per alumnes, la segona per docents i la tercera amb representants de tots els agents que intervenen en els processos d’ensenyament i aprenentatge (estudiants, docents, agències de qualitat…), i els #ThinkChallenge aquestes són algunes de les conclusions plantejades de cara al futur de la docència universitària:

  • Estudiantat. Cal posar l’estudiant al centre, no només del procés d’aprenentatge sinó també del seu disseny i dels plans d’estudi.
  • Diversitat. La creixent existència de diferents perfils d’alumnat en la universitat és evident i s’han de sentir representats en els processos d’aprenentatge i avaluació. Els estudiants han de poder escollir entre diverses possibilitats amb relació a la definició del seu itinerari educatiu, les modalitats d’assistència a classe, els models d’avaluació i l’ús d’eines i recursos diversos.
  • Personalització. Els estudiants assistents al congrés han reivindicat que l’aprenentatge és una experiència personal en la que influeixen tant els recursos (materials, classes, etc.) com la interacció amb el professorat. Per això s’ha destacat el fet de garantir un acompanyament permanent per part del professorat i la universitat.
  • Tecnologia i importància del reconeixement de la docència. La tecnologia actual permet escollir entre una àmplia gamma d’opcions, que és rellevant incorporar a l’aula. També s’ha destacat la importància de reconèixer la docència en l’àmbit universitari, a vegades eclipsada per la investigació.
Espai de treball col·laboratiu al Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació.
Espai de treball col·laboratiu al Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació. FOTO: CIDUI.

El CIDUI, celebrat els dies 4, 5 i 6 de juliol de 2023 al Campus Cappont de la Universitat de Lleida ha estat organitzat per les vuit universitats públiques catalanes (UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV i UOC), mitjançant les seves unitats d’innovació i suport a la docència, i per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i  amb la col·laboració del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i ha reunit gairebé 600 participants, la majoria docents i experts d’educació superior de Catalunya i de la resta de l’Estat, amb assistència de públic llatinoamericà, concretament de Brasil, Xile, Equador, Hondures, Mèxic, Perú i Uruguai.

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*