14/02/2017

Alumnes de secundària coneixen les enginyeries, en la primera jornada del Girls’ Day

Un centenar de joves d'onze centres de secundària han participat en aquesta jornada, que promou l'Observatori de la Igualtat i que s'ha fet a l'ETSE i l'ETSEQ, per fomentar vocacions d'enginyeres. Han conegut les figures històriques de tretze dones enginyeres, han pres part en tallers pràctics i han visitat laboratoris

Dues alumnes, participant en el taller de microcàpsules polimèriques.

El dimarts 14 de febrer s’ha fet la primera edició del Girls’ Day, que es repetirà el dia 1 de març. Aquesta jornada de portes obertes, amb una llarga tradició als països anglosaxons, fomenta l’interès per l’enginyeria entre les noies, ja que és l’àmbit de coneixement amb una menor proporció d’alumnes dones: a la matrícula de nou accés a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) aquest curs 2016-17 només el 12,31% són noies; i a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ), les noies representen el 25,35% de primer curs.

Les alumnes s’han fet una foto de conjunt, abans de començar els tallers.

Les alumnes, acompanyades pels seus professors, han pogut veure com és la professió d’enginyera. Els han explicat quines són les titulacions que poden cursar a la URV; han visitat el campus guiades per professores investigadores, han experimentat en tallers de les diferents enginyeries i han sentit el testimoni d’exalumnes, i avui professionals, sobre la seva feina.

En començar la jornada Inma Pastor, directora de l’Observatori de la Igualtat, els ha donat la benvinguda a la sala de graus de l’ETSE/ETSEQ. Amb el títol: “Enginyeres, una necessitat social”, ha presentat a les participants la figura de tretze enginyeres que, durant els segles XIX i XX, van fer avançar la ciència aplicada en aquest camp: en el llenguatge de programació, per a la primera rentadora mecànica per a plats, per a un sistema automatitzat de commutació telefònica, per material sintètic i ignífug o per a un sistema de transmissió de comunicacions secretes.

Després de l’exposició sobre els ensenyaments que imparteixen els dos centres, han participat en set tallers diferents, organitzats un per cada ensenyament i conduïts per professors o estudiants, on les alumnes han pogut experimentar. Han estat, per l’ETSE: Camp de Mart, sobre robots; Enginyeria biomèdica,  Domòtica i internet de les coses, o Com fer planes web. Per l’ETSEQ, han fet el taller d’Equilibrat de màquines, el de Liofilització i assecat de maduixes, i el de Càpsules polimèriques.

Les participants, en el taller Equilibrat Dinàmic de Màquines.

Després, les participants han assistit a la taula rodona: “El món laboral des del punt de vista de dones enginyeres”, en la qual han participat Cristina de Lamo, enginyera química; Meritxell Vargas, enginyera informàtica, i Eva Olloqui, directora de Persones a l’empresa  Tecnocom. Han clos l’acte el director de l’ETSE Domènec Puig i la professora Montse Ferrando, en representació de l’ETSEQ.

La segona jornada del Girls’ Day es farà el dia 1 de març. En total, a l’edició 2017 del Girls’ Day assistiran 200 alumnes de 22 centres de secundària de la demarcació de Tarragona. Amb aquestes jornades la Universitat se suma als actes de l’11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, declarat el 15 de desembre de 2015 a l’Assemblea General de les Nacions Unides.

Més informació:

Programa Girls’ Day 2017