27/11/2019
Cinc exestudiants amb diversitat cognitiva treballen en un entorn ordinari per primera vegada a la URV
Van formar-se amb el programa Inserlab i posen en pràctica les seves competències en feines del Centre de Recursos per a l'Aprenentatge i la Investigació
Van formar-se amb el programa Inserlab i posen en pràctica les seves competències en feines del Centre de Recursos per a l'Aprenentatge i la Investigació
Les persones amb diversitat cognitiva han de trencar diverses barreres, com les que es troben en el moment d’accedir al mercat de treball. La falta d’estudis els condueix a feines poc qualificades i precàries, que, sovint, no responen a les seves inquietuds. El Curs d’Orientació Professional per a la Inserció Sociolaboral (Inserlab), que es va fer per primera vegada el 2018-19, pretén ajudar-los a superar algunes d’aquestes dificultats proporcionant-los una formació centrada en les competències. Cinc dels estudiants de la primera edició del curs estan treballant al Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) de la Universitat, la seva primera oportunitat laboral en un entorn ordinari.
És el cas de Sergi Moncunill, que té una opinió molt clara del que han d’afrontar a nivell laboral: “El problema més habitual és que t’infantilitzen”, això fa que “malgrat que tinguis inquietuds i ganes de fer coses, quan acabes l’educació obligatòria, vas a un Centre Especial de Treball i d’allà no en surts”. Per això ell forma part de la direcció d’entitats socials que treballen per guanyar drets, com ara el dret a vot; desfer tabús i proporcionar la informació adequada, com el de la sexualitat, i millorar l’entorn per fer-lo accessible a tothom.
La lluita social i personal va dur-lo a demanar una excedència al Centre Especial de Treball d’Aprodisca, a Montblanc, per matricular-se a la Universitat a través del programa Inserlab. Ara és un dels primers joves que formen part de l’experiència pilot del vicerectorats de Relacions Institutcionals, Cultura i Compromís Social i d’Estudiants i Ocupabilitat, amb la col·laboració del CRAI. A la nova feina, Moncunill col·labora en el tractament de les donacions de llibres que arriben i també en l’ordenació de les revistes. Per fer-ho, l’equip docent d’Inserlab, en col·laboració amb el CRAI, va elaborar un manual de tasques de lectura fàcil i adaptat a la seva realitat cognitiva.
Amb intervencions senzilles com aquesta es facilita la seva adaptació. Com la de Guillem Donadeu, un altre dels exestudiants d’Inserlab, que treballa a la secció de gestió de serveis als usuaris del CRAI. Després d’haver estudiat Batxillerat, un Cicle Formatiu d’Informàtica i el curs de la URV, aquesta és la seva primera feina, col·laborant en tasques de préstec interuniversitari i interbibliotecari.
Amb aquesta iniciativa, la URV es proposa no només formar els joves amb diversitat cognitiva, sinó incorporar-los en un entorn de treball ordinari perquè a més de millorar les seves competències, augmenti la seva confiança per trobar noves oportunitats al món laboral. De fet, Vanesa López, que treballa al CRAI Sescelades, i Sergi Moncunill tenen aquest objectiu i estan preparant-se per superar les oposicions de la Generalitat.
La iniciativa forma part d’un projecte d’innovació per millorar la metodologia de treball de les pràctiques amb el suport del programa Inserlab, que cofinança aquest projecte, i compta amb la participació de Grupo Sifu, Aprodisca i Taller Baix Camp, que acompanyen els estudiants en el procés d’inserció.
El projecte Inserlab de la URV va merèixer el Premi Diversitat Aurora, que atorga la xarxa europea d’universitats Aurora, d’entre les 11 propostes que van presentar-se en l’edició 2019.