24/04/2018
El Consell Social premia el professor Albert Fabregat i l’espai d’aprenentatge dels Horts Socials
El Premi Consell Social URV a la Qualitat Docent reconeix l'esforç del professorat per millorar la qualitat de la docència mitjançant la innovació
El Premi Consell Social URV a la Qualitat Docent reconeix l'esforç del professorat per millorar la qualitat de la docència mitjançant la innovació
El jurat del Premi Consell Social URV a la Qualitat Docent ha premiat els projectes “Docència amb valor afegit” del professor de l’ETSEQ Albert Fabregat, en la modalitat individual, i, en la modalitat col·lectiva, “Horts socials a la URV: l’educació ambiental per a la innovació social”, que ha dut a terme professorat de la Facultat de Ciències Jurídiques, la Facultat de Lletres, l’ETSEQ, l’ETSE, la Facultat de Química i la Facultat d’Economia i Empresa. Es tracta de la divuitena edició dels premis, que tenen la finalitat d’identificar i reconèixer l’esforç del professorat de la URV per millorar la qualitat de la docència mitjançant la innovació en els mètodes docents aplicats.
Albert Fabregat va proposar-se en el seu projecte millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge en l’assignatura de Tecnologia Mecànica que es fa al tercer curs del Grau en Enginyeria Mecànica. Per fer-ho va analitzar els aspectes susceptibles de millora i va treballar amb la combinació de dues metodologies: la ludificació de les classes magistrals i l’experiència d’aprenentatge i servei basada en un projecte de col·laboració amb alumnat i professorat de Cicles Formatius de l’àmbit de la Fabricació Mecànica. Es tractava de fer les classes més dinàmiques i motivadores, en què els estudiants tinguessin un paper més actiu, i millorar l’aprenentatge del projecte de l’assignatura, de fabricació mecànica, perquè els estudiants obtinguessin més bons resultats i adquirissin la competència de responsabilitat social.
Pel que fa al projecte Horts Socials de la URV, creats l’any 2015 com a espai social i ambiental d’aprenentatge, s’ha fet amb la col·laboració d’un equip de professors interdisciplinari de diverses titulacions de la Universitat: Àngels Galiana, Maria Marqués i Susana Borràs, de la Facultat de Ciències Jurídiques; Toni Pérez-Portabella, Maoz Eliakim i Rosa Tamarit, de la Facultat de Lletres; Clara Salueña, de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química; Carles Barberà, de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria; Núria Ruiz de la Facultat de Química; i Rosalia Cascón, de la Facultat d’Economia i Empresa.
A través d’aquest espai d’aprenentatge experimental i pràctic, els estudiants dels deu centres involucrats han desenvolupat diverses activitats d’aprenentatge i servei. Per exemple, els estudiants d’Arquitectura hi han fet treballs topogràfics i de plànols, els estudiants de Dret han elaborat les normes de bones pràctiques, els d’Enginyeria han fet l’assessorament de l’adequació dels terrenys, disseny del rec i l’optimització dels recursos hídrics, els d’Economia han fet el pla de la gestió i viabilitat de recursos del projecte, els de Nutrició han creat tallers per als participants dels horts sobre l’educació nutricional i els beneficis dels productes de proximitat, els d’Educació han dissenyat activitats adreçades a centres d’educació secundària, i els de Comunicació Audiovisual han fet la producció de material audiovisual per fer divulgació del projecte.
Així, tots dos projectes utilitzen la metodologia de l’Aprenentatge Servei (APS), que integra el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors a partir de la pràctica reflexiva.
Cadascuna de les dues modalitats del premi està dotada amb 3.500 euros, i a més a més, els guardonats seran els candidats de la URV a les distincions Jaume Vicens Vives, que atorga cada any la Generalitat de Catalunya.
El Jurat del premi, format per Joan Pedrerol, Josep Canício, Antoni Carreres, Sara Gimeno, Montse Giralt, Robert Vendrell, Joaquim Via i Jordi Gavaldà, reunit el 18 d’abril, va fer constar la qualitat dels treballs presentats pels altres candidats i els anima a continuar la seva tasca docent i a participar en les properes convocatòries.
Més notícies de: Premi a la Qualitat Docent, Programa d'Aprenentatge Servei (APS)