02/08/2019
El projecte d’intervenció comunitària sobre nutrició a les escoles, distinció Jaume Vicens Vives de la Generalitat
La iniciativa ha millorat els coneixements sobre hàbits saludables de prop de 30.000 escolars amb la participació d'estudiants del grau de Nutrició Humana i Dietètica
La iniciativa ha millorat els coneixements sobre hàbits saludables de prop de 30.000 escolars amb la participació d'estudiants del grau de Nutrició Humana i Dietètica
El Govern de la Generalitat ha aprovat concedir les distincions Jaume Vicens Vives 2019, a la qualitat docent universitària, a tres professors i tres projectes de les universitats catalanes. Entre els tres projectes hi ha “Aprenentatge i servei en el camp de la nutrició: des de l’aula universitària a l’escola”, una iniciativa docent de sis professores de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV que aquest any també ha guanyat el premi col·lectiu a la qualitat docent del Consell Social.
L’executiu considera que el projecte d’intervenció comunitària sobre nutrició a les escoles és una iniciativa docent innovadora que combina el procés d’aprenentatge i el servei basat en la prevenció a la comunitat, articulat en un únic projecte mitjançant el treball de les necessitats reals de l’entorn durant tota l’escolarització de l’alumnat d’escoles i instituts.
Les professores Núria Aranda, Maria Victoria Arija, Mònica Chica, Montserrat Giralt, Marta Romeu i Rosa Maria Solà són les impulsores de la proposta, que permet als estudiants fer pràctiques pre-professionals actuant com a agents de salut a les escoles. Planifiquen i desenvolupen activitats de promoció i prevenció de la salut relacionades amb la nutrició, que han demostrat tenir un impacte immediat i a mig termini: ha permès millorar en un 19% el grau de coneixements sobre hàbits saludables de prop de 30.000 escolars des del 2013-14.
Aquest projecte forma part de l’assignatura Pràctiques Comunitàries del grau de Nutrició Humana i Dietètica i es fa en el marc del Programa Aprenentatge i Servei. El premi, que les professores recolliran el dia 6 de setembre durant l’acte d’inauguració del curs universitari català 2019-20, està dotat amb 20.000 euros.
Els guardonats han estat seleccionats a partir de les propostes fetes pels consells socials de les universitats públiques. A més del projecte de la URV, els guardonats amb les distincions Jaume Vicens Vives 2019 són els següents: en la modalitat individual, Marta Sancho i Planas, professora de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona; Miguel Valero García, professor de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels de la Universitat Politècnica de Catalunya, i Josep Duran Carpintero, professor de la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona. Els premis col·lectius són per al projecte per desenvolupar el màster universitari en Formació del Professorat, de la Universitat Ramon Llull, i per a “Pràctiques integrades: transformació d’una assignatura convencional a un procés d’aprenentatge integral i significatiu”, de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.
Per primera vegada també es concedeixen les mencions M. Encarna Sanahuja Yll a l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària. Les han guanyat el Mínor en Estudis de Gènere de la Universitat Autònoma de Barcelona i el projecte “#AmbPerspectiva: Introducció de la perspectiva de gènere en la docència de grau”, de la Universitat Pompeu Fabra.