27/06/2018

Els concursos de fotografia a les xarxes socials ja tenen guanyadors

Oscar Alfageme guanya el concurs de fotografia #somURV i Raúl Beltrán i Mariana Trifonova guanyen el concurs de fotografia científica

La imatge guanyadora del II Concurs de Fotografia a les Xarxes Socials #somURV mostra un estudiant de la URV treballant davant d’una panoràmica del campus Sescelades. L’autor de la imatge, l’estudiant Oscar Alfageme, ha volgut reflexionar sobre el relleu generacional i la importància de l’escola (al fons de la fotografia) i dels nens i nenes com a responsables del futur del territori.

Al concurs, al qual s’hi podia participar publicant una imatge a Twitter o a Instagram acompanyada de l’etiqueta #somURV18, s’han presentat 86 fotografies que reflectien una situació ordinària a classe, a la biblioteca, al campus, en una activitat, en una aula, fent una visita, al bar, als passadissos, als laboratoris, etc. o dels espais de la Universitat o relacionades amb alguna activitat de la URV que es fes fora de les instal·lacions.

Fotografies de la recerca de la URV

El IV Concurs de Fotografia Científica a les Xarxes Socials, que pretenia mostrar la recerca i les activitats de divulgació científica de la Universitat, ha tingut dos guanyadors i un accèssit. Els participants havien de publicar a Twitter o Instagram imatges, amb l’etiqueta #FotoRecercaURV2018, que fessin referència a qualsevol disciplina científica i tècnica, tant relacionada amb les activitats d’investigació i innovació com amb la divulgació científica i les aplicacions tecnològiques.

L’investigador Raúl Beltrán és l’autor de la millor fotografia –segons el jurat- de la modalitat general, aquelles que mostren objectes que tenen una dimensió real major a 1 mm. En aquesta modalitat s’han presentat 25 imatges. Beltrán mostra una flor de Jamaica (Hibiscus sabdariffa) que va anar a buscar a Senegal per estudiar si els seus polifenols ajuden a prevenir algun procés implicat en l’obesitat. Aquesta planta és utilitzada en molts llocs del món com a remei natural per curar malalties. Al Senegal, els nadius l’usen per al mal de queixal o per l’estrenyiment. A Mèxic i a alguns països asiàtics és coneguda pels efectes antihipertensius.

La imatge realitzada per la investigadora Mariana Trifonova ha merescut el premi de la modalitat micro, reservat per a fotografies d’objectes que tenen una dimensió real menor o igual a un mil·límetre o quan la imatge hagi estat obtinguda mitjançant un instrument de micrografia (òptica o electrònica) o tècniques de difracció. En aquesta categoria s’han presentat 15 imatges. La proposta de Mariana Stefanova mostra un aphididae o pugó sobre una fulla de buguenvíl·lea utilitzat per trobar nous mètodes d’observació de mostres biològiques per a la microscòpia de rastreig.

El premi a la categoria micro ha estat molt ajustat i el jurat ha decidit donar, excepcionalment, un accèssit a una imatge presentada per l’investigador Gerard Aragonés. En ella es mostra un experiment fet a l’assignatura Cultius Cel·lulars per part dels estudiants de quart del doble grau de Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular. Consisteix en afegir a les cèl·lules un reactiu, anomenat Oil Red 0, que tenyeix de vermell les gotes de grassa que hi ha a l’interior de les cèl·lules. La idea és comprovar si els diferents tractaments experimentals que se’ls apliquen eviten l’acumulació de grassa al citoplasma cel·lular.