18/01/2016

Ja està disponible el calendari 2016 Dones i Enginyeria per a la comunitat universitària

L'Observatori de la Igualtat de la URV edita el calendari Dones i Enginyeria, que aquest 2016 recupera els noms de científiques i inventores pioneres. Un equip de professores de l’ETSE i l’ETSEQ ha contribuït a la seva elaboració, i presenta les aportacions de dones en els camps de l’enginyeria civil, elèctrica, mecànica o aeronàutica

Com cada any des del 2009, l’Observatori ofereix a la comunitat universitària un calendari que informa de les contribucions científiques de les dones, molts cops desconegudes pel públic, en les diferents àrees del coneixement al llarg de la història.

Enguany, en el calendari Dones i Enginyeria, la característica comuna de les dotze dones que el protagonitzen és el seu caràcter de pioneres, ja sigui perquè van ser les primeres estudiants, les primeres professores, les primeres en ser admeses en instituts professionals o les precursores de tecnologies actuals.

Algunes d’elles no només van destacar en l’àmbit científic sinó també en el polític o social, com ara l’enginyera civil Nora Stanton, activista pels drets civils de les dones, o la primera estudiant i professora del MIT Ellen Richards, que va pugnar perquè les noies poguessin estudiar ciències naturals.

Les dotze enginyeres que integren cadascun dels mesos del calendari són: Ada Byron, Ellen Richards, Kate Gleason, Edith Clarke, Nora Stanton, Beulah Louise Henry, Elisa Leonida Zamfirescu, Ángela Ruiz Robles, Irmgard Flügge-Lotz, Pilar Careaga Basabe, Hedy Lamarr, Isabel de Portugal Trabal.

Des de fa vuit anys, els calendaris sobre dones científiques elaborats han estat: Astrónomes que van fer història (2009), Dones químiques (2010), Filòsofes i pensadores (2011), Juristes (2012), Dones i Medicina (2013), Dones arquitectes (2014) i Dones i Psicologia (2015). Per l’elaboració del contingut dels calendaris, amb l’elecció de les figures que es presenten, l’Observatori compta, en cada edició, amb un grup de professores de la URv de l’àrea corresponent.

L’edició del calendari es una acció que es fa per visibilitzar l’aportació de les dones en totes les branques del coneixement, mesura que s’estableix en el II Pla d’Igualtat (2011-2015) de la URV, dins de l’eix de promoció de la perspectiva de gènere en la docència.

Es pot recollir un exemplar del calendari a l’oficina de l’Observatori de la Igualtat, situada al campus Catalunya de la URV, edifici D2 despatx 4.30, de dilluns a divendres de 9 a 13, 30 h.

Més informació:

Calendaris de l’Observatori de la Igualtat