27/05/2016

La dieta dels celíacs és més desequilibrada pel que fa als sucres afegits, el greix i el contingut de micronutrients

Un estudi que ha comparat el patró de dieta entre persones de 10 a 23 anys amb malaltia celíaca i persones sanes de la mateixa edat, ha posat de manifest que, els primers, consumeixen més sucres afegits, més greix i més aliments rics en proteïnes. En canvi, ingereixen menys aliments rics en midons i una menor quantitat de micronutrients com l’ àcid fòlic, calci, ferro i magnesi. El treball l’han coordinat Nancy Babio i Jordi Salas-Salvadó, investigadors del grup de recerca de la Unitat de Nutrició Humana, del departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili, Institut d’Investigació Sanitària Pere Vigili i CIBERobn

Els investigadors Nancy Babio i Jordi Salas-Salvadó, amb aliments amb i sense gluten.

L’estudi de la Universitat Rovira i Virgili conclou que, comparant persones amb malaltia celíaca amb un grup control, els patrons d’alimentació varien. Els investigadors han seleccionat 98 persones d’entre 10 a 23 anys amb malaltia celiaquia i 98 no celíacs, que han estat aparellats per edat, sexe i índex de massa corporal. Han registrat el seu consum d’aliments durant tres dies no consecutius (dos dies laborals i un festiu) per avaluar l’energia, la ingesta de nutrients i aliments, així com l’adequació dels participants a les recomanacions nutricionals de micronutrients. En el seu anàlisi previ i el seu seguiment s’han tingut en compte també altres dades personals, familiars i sociodemogràfiques.

Una vegada analitzats els resultats aquests indiquen que, en comparació amb el grup control, els casos de persones amb la malaltia celíaca han reportat un consum significativament superior de sucre afegit i greix total. La mitjana de consum de fibra, en canvi, ha estat per sota de les recomanacions nutricionals en els dos grups. Els participants amb celiaquia han consumit quantitats significativament menors d’aliments rics en midó i majors quantitats d’aliments rics en proteïnes com la carn,  peix i ous.  El treball també ha posat de manifest que les persones celíaques han mostrat un percentatge significativament menor d’adequació a les recomanacions pel que fa a l’àcid fòlic, calci, ferro  i magnesi. Els investigadors conclouen que, els celíacs segueixen una dieta més desequilibrada que els del grup control en termes de sucres afegits, greix total i el consum de micronutrients.

Segons els autors del treball, els pacients celíacs han reportat més consum de begudes amb sucres afegits. Nancy Babio, una de les investigadores principals del treball apunta que, el fet que els aliments substitutius lliures de gluten siguin més cars,  que les famílies no rebin ajuts econòmics i, a més, que els  productes pels celíacs no tinguin una alta palatabilitat –és a dir, no siguin molt gustosos-,  poden ser alguns dels motius pels quals “aquests pacients consumeixin altres productes rics en proteïnes, greixos i sucres en lloc de productes substitutius lliures de gluten”. En el seu treball els investigadors consideren que aquesta situació podria prevenir-se a través d’una millor educació nutricional en la infància, ja que no només se’ls ha d’ensenyar com triar  adequadament els aliments, sinó que també ha de posar  l’accent en la importància de complir les recomanacions nutricionals a llarg termini.

Precisament aquest divendres, 27 de maig se celebra el Dia Nacional del Celíac, una jornada durant la qual les associacions preparen activitats per difondre la malaltia, un trastorn autoimmune provocat per la ingesta de gluten que afecta a un 1% de la població mundial. El desenvolupen persones de totes les edats que estan genèticament predisposades. Tot i que sovint es desenvolupa en edat primerenca , pot ser-ho també en edats posteriors i els possibles símptomes són diarrea, distensió abdominal i anèmia.

L’estudi, publicat a la revista Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, l’han portat a terme els doctors Nancy Babio i Jordi Salas-Salvadó, director de la Unitat de Nutrició Humana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, que pertany a la Universitat Rovira i Virgili i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere i Virgili, i investigador principal de la xarxa CIBERobn de l’Institut Carlos III, de la qual també formen part la primera autora de l’article. A més, ha comptat amb la col·laboració de la Unitat de Gastroenterologia Pediàtrica URV-IISPV, el Servei de Gastroenterologia de l’adult de l’Hospital Sant Joan de Reus i el Grup de Alimentació, Salut i Benestar de la Universitat de Vic- Universitat Central de Catalunya.

Referència bibliogràfica: Babio N, Alcázar M, Castillejo G, Recasens M, Martínez-Cerezo F, Gutiérrez-Pensado V, Masip G, Vaqué C, Vila-Martí A, Torres-Moreno M, Sánchez E,  Salas-Salvadó J. Patients With Coeliac Disease Reported Highter Consumption of Added Sugar and Total Fat Than Healthy Individuals. J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2016 Apr 26. [Epub ahead of print] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/