09/03/2017

La inactivitat física i els comportaments sedentaris s’associen a factors de risc cardiometabòlic

Dedicar diàriament més temps a activitats físiques d'intensitat moderada-alta i menys temps a activitats sedentàries, com veure la televisió, s'associa a tenir menys factors de risc cardiometabòlic com l'obesitat, la diabetis i alguns components de la síndrome metabòlica. Així ho indiquen els primers resultats fets públics de l’estudi multicèntric PREDIMED-PLUS

L'augment d'una hora diària d'activitat física d'intensitat moderada-alta s'associa a una protecció d’entre un 3-6% de patir obesitat, diabetis, obesitat abdominal i colesterol HDL-baix. / Imagox

Són els resultats d’aquesta primera recerca que s’ha fet amb dades de l’inici del projecte PREDIMED-PLUS, un assaig clínic multicèntric de vuit anys de durada i basat en una intervenció nutricional amb dieta mediterrània hipocalòrica, promoció de l’activitat física i suport conductual per a la prevenció primària cardiovascular, dut a terme a  tot l’Estat espanyol, que es va iniciar a l’octubre del 2013.

Estudis previs realitzats en persones adultes sanes i persones amb diabetis han demostrat que l’activitat física (concretament l’activitat física d’intensitat moderada-alta) i les activitats sedentàries diàries com veure la televisió influeixen de forma important sobre la salut cardiometabòlica. No obstant això, aquestes observacions no s’havien constatat prèviament en adults d’edat avançada amb elevat risc cardiovascular, població típicament sedentària i físicament inactiva, amb alt risc de desenvolupar malalties cròniques.

Per això, la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili, conjuntament amb la resta dels 22 centres que conformen el projecte PREDIMED-PLUS, han abordat aquesta qüestió avaluant diferents tipus d’activitat física i sedentària (veure la televisió), en una població de 5.576 homes i dones de més de 55 anys amb un alt risc cardiovascular. A més, han volgut anar més enllà i calcular l’efecte de substituir el temps de televisió pel mateix temps dedicat a diferents intensitats d’activitat física.

Els resultats més destacables d’aquesta recerca demostren que l’augment d’una hora diària d’activitat física d’intensitat moderada-alta (caminar ràpid, pujar escales, treballar al camp o realitzar activitats esportives) s’associa a una protecció d’entre un 3-6% de patir obesitat, diabetis, obesitat abdominal i colesterol HDL-baix. Per contra, l’augment d’una hora diària de televisió s’associa a més presència d’aquests factors cardiometabòlics. A més, la substitució d’una hora diària de televisió per una hora d’activitat física moderada-alta protegeix aquests factors de risc cardiometabòlics fins i tot més (3-9%) que la xifra observada en avaluar cada activitat per separat.

PREDIMED-PLUS és un assaig clínic multicèntric de vuit anys de durada i basat en una intervenció nutricional amb dieta mediterrània hipocalòrica, promoció de l’activitat física i suport conductual per a la prevenció primària cardiovascular.

Aquests resultats demostren la gran importància de crear estratègies de salut pública per prevenir malalties cardiometabòliques que se centrin a promocionar, en persones de més de 55-60 anys, activitats físiques d’intensitat moderada-alta, evitar activitats sedentàries i substituir el temps d’aquelles activitats més sedentàries per d’altres de més activitat.

Han dut a terme aquest treball Núria Rosique-Esteban i Andrés Díaz-López, investigadors de la Unitat de Nutrició Humana, liderat pel professor Jordi Salas-Salvadó, director d’aquesta Unitat de la URV,  cap clínic de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus i investigador principal del CIBERobn, de l’Institut Carlos III.  A més, tots són membres de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV). L’article s’ha publicat a la revista científica PLOS ONE (http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0172253).

Aquest article representa el primer resultat de l’estudi del consorci PREDIMED-PLUS, els resultats finals del qual són molt esperats per la comunitat científica internacional i es preveuen tenir l’any 2020.

Referència bibliogràfica:  Rosique-Esteban N, Díaz-López A, Martínez-González MA, Corella D, Goday A, Martínez JA, Romaguera D, Vioque J, Arós F, Garcia-Rios A, Tinahones F, Estruch R, Fernández-García JC, Lapetra J, Serra-Majem L, Pinto X, Tur JA, Bueno-Cavanillas A, Vidal J, Delgado-Rodríguez M, Daimiel L, Vázquez C, Rubio MA, Ros E and Salas-Salvadó J. Leisure-time Physical Activity, Sedentary Behaviors, Sleep, and Cardiometabolic Risk Factors at Baseline in the PREDIMED-PLUS Intervention Trial: a Cross-Sectional Analysis. PLOS ONE, Mar 2017. DOI: 10.1371/journal.pone.0172253.