20/07/2022

Adolescents de la demarcació de Tarragona participen en un projecte europeu per transformar el seu estil de vida

La recerca, liderada per investigadores de la URV i de l'IISPV ha involucrat els joves en un projecte de ciència ciutadana per buscar solucions a reduir el temps que passen davant de les pantalles i adquirir hàbits més saludables

Adquirir hàbits de vida més saludables pel que fa a l’alimentació i a la pràctica de l’activitat física és un dels principals reptes de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), segons es desprèn de diferents estudis que aquest organisme ha publicat en els darrers anys. En aquesta línia, un equip investigador de la Universitat Rovira i Virgili i de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV)-CERCA ha liderat el projecte europeu SEEDS, que ha involucrat més de de 225 alumnes de segon i tercer d’ESO procedents d’instituts públics de la demarcació de Tarragona, i altres adolescents de diferents països europeus. Aquesta recerca de ciència ciutadana ha servit per impulsar hàbits més saludables i trobar estratègies per reduir el temps que passen davant les pantalles.

Els projectes de ciència ciutadana consisteixen en una investigació participativa que involucra activament la societat amb l’objectiu de facilitar que la ciència estigui al servei de la transformació social. “A cada institut es van seleccionar diferents adolescents, que anomenàvem ambaixadors, que exercien de líders del projecte i durant les intervencions que s’han portat a terme”, expliquen Lucía Tarro i Judit Queralt, investigadores del Departament de Medicina i Cirurgia de la URV. Durant el curs passat es van crear grups de treball amb alumnes d’instituts de Tarragona, Grècia, Regne Unit i Països Baixos. A partir de diferents sessions d’intercanvi d’experiències van decidir quins hàbits de vida era necessari millorar. Posteriorment, es van organitzar makeathons, uns reptes col·laboratius i creatius per abordar cada tema i trobar-ne solucions, empoderant els adolescents a iniciar un canvi per ells mateixos. Un dels punt clau que els ambaixadors del projecte van decidir treballar va ser en la promoció d’accions que els ajudessin a reduir el temps invertit davant les pantalles.

De les trobades i les diferents sessions es van proposar diverses accions com tallers de nutrició adreçats a joves i les seves famílies, en els que van aprendre a fer aperitius saludables; classes fora de l’aula per promoure l’activitat física i evitar el sedentarisme i reptes conjunts per automotivar-se a reduir progressivament el temps que passen davant de les pantalles consultant les xarxes socials.

Un altre dels objectius del projecte també era despertar l’interès dels i de les adolescents per les professions anomenades STEM (sigles en anglès dels estudis de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). Tot i que aquestes carreres tenen una demanda cada vegada més gran al mercat laboral, en els àmbits on es desenvolupen encara existeix un biaix de gènere important. A Europa, només 1 de cada 10 noies es planteja orientar els seus estudis cap a aquestes professions, en comparació amb 3 de cada 10 nois.

“Amb el lideratge dels i les adolescents esperem aportar un gra de sorra per incrementar la pràctica d’activitat física i el consum d’aperitius saludables dels seus companys, a la vegada que construïm una Europa Millor” comenta Rosa Solà, investigadora principal del projecte SEEDS.

La iniciativa SEEDS (Engagement to empower disadvantaged adolescents) s’ha dut a terme amb la col·laboració de diferents socis europeus: The University of Exeter (UOE); Charokopeio Panepistimio (HUA); The European Citizen Science Association (ECSA); Gemeente Rotterdam (COR) i Erasmus Universitair Medisch Centrum Rotterdam (EMC). El projecte està finançat pel programa Horitzó 2020 de la Comissió Europea.