08/10/2018

L’investigador Alex Arenas, escollit membre de la Societat Americana de Física

És un reconeixement de la societat més prestigiosa de l'àmbit de la física per la seva contribució pionera en la recerca sobre xarxes i sistemes complexos

L'investigador de la URV Àlex Arenas ha participat en aquesta recerca.

L’investigador del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV Alex Arenas ha estat escollit membre (fellow) de la Societat Americana de Física. Es tracta d’un reconeixement dels investigadors del seu àmbit per les seves contribucions destacades en la física. Més concretament, ressalten d’Arenas els seus avenços fonamentals en la ciència de xarxes i sistemes complexos, incloses les xarxes de detecció, sincronització i xarxes multicapa, així com també la seva contribució a l’edició de publicacions científiques i a la formació de joves investigadors.

Alex Arenas és doctor en Física, es va incorporar al Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques (DEIM) de la URV el 1995 i és el líder del grup de recerca Algorithms embedded in physical systems (ALEPHSYS). Ha escrit més de 190 publicacions, entre les quals destaquen Nature, Nature Physics, PNAS, Physics Reports and Physical Review Letters, que han rebut més de 20.000 cites. L’any 2011 va obtenir el premi de la Fundació James McDonnell per a l’estudi de sistemes complexos. Aquell any, i també el 2017, va ser reconegut pel programa ICREA Academia de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats, un guardó a l’excel·lència investigadora del personal docent investigador doctor amb vinculació permanent a les universitats públiques catalanes. Va ser escollit membre del comitè de direcció de la Societat de Sistemes Complexos el 2012, i des del 2017 és professor extern de la Science Complexity Hub a Viena.

És un dels pocs investigadors europeus que és editor associat a la revista de la Societat Americana de Física, Physical Review, una de les revistes de física més importants. També és editor de les revistes Journal of Complex Networks i Network Neuroscience.

Alex Arenas és nou membre de la Societat Americana de Física després que l’hagin recomanat els científics integrants del grup sobre Estadística i Física No Lineal de la pròpia societat i així ho hagi aprovat el seu Consell de Representants aquest mes de setembre.