08/03/2022

Arola Editors rep la Distinció Maria Antònia Ferrer per la col·lecció Atenea

És l'única col·lecció d'assaig en català especialitzada en estudis de dones, gènere i feminisme

La rectora, María José Figueras, atorga la Distinció Maria Antònia Ferrer a Alfred Arola.

La Distinció Maria Antònia Ferrer, que la Universitat atorga a les persones o col·lectius que treballen per afavorir la igualtat entre homes i dones, ha estat aquest 8 de Març per a la col·lecció Atenea impulsada per Arola Editors, i des de 2016 coeditada per Arola i Publicacions URV. Dirigida per la professora del Departament d’Història i Història de l’Art, Montserrat Duch, la col·lecció Atenea és, de fet, l’única d’assaig en català especialitzada en estudis de dones, gènere i feminismes.

“Aquesta col·lecció – ha afirmat Duch durant l’acte de lliurament de la distinció – no hauria estat possible si al 2005, quan no vivíem precisament un auge del moviment feminista, Arola no hagués dit endavant“. Perquè precisament Alfred Arola entén Atenea com a part de la missió de l’editorial: “La col·lecció va nèixer amb una idea social i de lluita d’un col·lectiu que pateix greuges”. En aquest sentit, Alfred Arola va reivindicar el paper dels editors en el seu discurs després de la recepció de la distinció: “En un moment molt comercial, en què la importància de l’editor es mesura amb les vendes més que no pas amb la qualitat, donem veu a les lluites i revindicacions culturals”. I així entén també un dia com el 8 de Març, Dia Internacional de les Dones: “No és un problema de lleis, ni de lluita, sinó un problema cultural. Per això vam començar aquesta col·lecció, perquè [el masclisme] no és un comportament racional, sinó que és cultural i tots n’estem impregnats”.

Bastida amb les aportacions de diferents disciplines, la vintena de títols publicats des del 2005 fins ara a la col·lecció Atenea són obres de divulgació científica, monografies i col·lectives de caràcter interdisciplinari de l’àrea de les Humanitats i les Ciències Socials. Són aquests àmbits del coneixement els que “contribueixen a fer una societat digna, decent, moderna, i aquest és el procés al qual hem intentat contribuir”, ha assegurat Montserrat Duch. S’hi han tractat temes d’història, sociologia, assaig, biografies, dietaris, art política i literatura, algunes fruit de tesis doctorals i altres de resultats de projectes de recerca, amb predominança d’investigacions fetes a la Universitat Rovira i Virgili.

Les obres que des de 2013 es coediten amb Publicacions URV passen una revisió per parells després de la selecció que en fa el Consell Editorial: Ana Bringas (Universitat de Vigo), Laura Guidi (Universitat de Nàpols), Mónica Moreno (Universitat d’Alacant), Montserrat Palau (Universitat Rovira i Virgili), Maja Zovko (Universitat de Zadar) i Mary Nash (Universitat de Barcelona).

El jurat de la Distinció Maria Antònia Ferrer va decidir atorgar el guardó a la col·lecció Atenea d’Arola Editors per unanimitat, d’entre les set candidatures que hi optaven en aquesta edició, tal i com ha detallat Laura Roman, responsable d’Igualtat de la URV en llegir l’acta del jurat. La rectora, María José Figueras, ha ressaltat que es tracta, de fet, d’un premi a tres bandes: a Alfred Arola, director de l’editorial; Montserrat Duch, directora de la col·lecció, i Jaume Llambrich, tècnic de Publicacions URV. I va recordar que “el llegat històric del que està escrit queda per sempre”.

D’esquerra a dreta, Inma Pastor, directora de la Unitat d’Igualtat; Montserrat Duch, directora de la col·lecció Atenea i professora de la URV; Alfred Arola, director d’Arola Editors; María José Figueras, rectora de la Universitat; Mireia Sopena, cap de l’àrea d’edició d’Edicions UB; Laura Román, secretària general i responsable d’Igualtat, i Jaume Llambrich, tècnic de Publicacions URV.

L’encarregada d’obrir l’acte ha estat Mireia Sopena, cap de l’àrea d’edició d’Edicions UB, amb la conferència “Una aproximació a l’assaig en català”, en què ha repassat els moments clau de la història de l’edició d’assaig en català, des de l’Editorial Barcino de l’any 1924, a Edicions 62 i el revulsiu que va suposar, l’Editorial La Campana de la mà d’Isabel Martí, la primera dona al capdvant d’una editorial en català, i JOsep Maria Espinàs, la primera editorial amb vocació universitària, Curial, i el naixement de la Xarxa Vives d’Universitats, l’any 1994, que té com a objectiu potenciar el català com a llengua de cultura i de comunicació científica. “Les editorials acadèmiques – ha exposat Sopena – compleixen la funció social de difondre el pensament lliure del poder polític i ocupen un espai de primer ordre per difondre la ciència en obert”. En l’acte, Alfred Arola, va fer palès que editorials com la que dirigeix també contribueixen a aquestes finalitats i, també des de la perspectiva de la lluita social i cultural.

Mireia Sopena, cap de l’àrea d’edició d’Edicions UB, durant la conferència.

El vídeo que cada any es projecta sobre el col·lectiu o persona distingida durant l’acte, ha posat de manifest el per què de la rellevància de la col·lecció Atenea, el rol d’Arola Editors, el de Publicacions URV, i alguns exemples d’obres publicades recentment a través d’entrevistes a les seves autores: Doblement oblidades. Les dones espanyoles i la seva col·laboració en l’esforç de guerra de les brigades internacionals, d’Anna Sospedra; El Maig de les dones, de Meritxell Ferrer; Literatura i feminisme, de Maria Àngels Francés, i Dones del moviment republicà irlandès. Her Majesty’s Armagh Prison, 1971–1982, de Mireia Ros.