19/02/2021

Comença la XIV Setmana per la Igualtat de la URV, dedicada a la participació socioeconòmica i cultural de les dones

La XIV Setmana per la Igualtat de la URV arrenca amb una conferència sobre la importància del sector públic i dels serveis de cura com a eina d’igualtat per part de l’economista Cecilia Castaño, autora del llibre Las mujeres en la Gran Recesión. Les conferències d'enguany seran totes en línia i versaran sobre participació socioeconòmica i cultural de les dones com a eina per a la igualtat

cartell setmana per a la igualtat URV

La Setmana per la Igualtat de la URV se centra, en la seva catorzena edició, en la independència econòmica i la participació cultural de les dones, dos àmbits en els quals “no s’ha aconseguit la igualtat plena”, diu Inma Pastor, codirectora de la Unitat d’Igualtat de la URV. “Hi ha moltes dones que no participen encara del mercat de treball o ho fan en condicions més precàries, que no es poden considerar pobres perquè viuen en una llar amb altres salaris, però que si no fos així, ho serien”, argumenta Pastor.

“La independència econòmica per aquestes dones no és absoluta, però és indispensable per a una igualtat plena”. Amb aquestes paraules va donar inici ahir la codirectora de la Unitat d’Igualtat a la conferència inaugural de la Setmana d’igualtat de la URV. La convidada d’ahir va ser Cecilia Castaño, catedràtica en Economia Aplicada de la Universidad Complutense de Madrid i autora del llibre Las mujeres en la Gran Recesión.

Castaño va explicar com la crisis que va començar el 2008, tot i que inicialment va impactar sobretot a sectors masculinitzats, a la llarga, ha afectat més a les dones, les quals, sobretot després de la reforma laboral del 2012, han vist com augmentava la temporalitat i precarietat del seus treballs, i com les mesures d’austeritat van derivar en més atur femení. “Ha disminuït la capacitat de l’estat d’atenció a les famílies a través dels serveis de cura, i això ha impactat principalment en les dones”, deia l’economista.

L’altre eix sobre el que girarà la XIV Setmana per la Igualtat és la participació cultural de les dones, perquè “el patriarcat i les idees de misogínia que perdures és perquè es reprodueixen una sèrie d’estereotips i, si no hi ha dones produint contingut cultural, se seguiran reproduint”, explica Inma Pastor.

Setmana per la Igualtat de la URV, en línia i oberta a tot el públic

A través de diferents conferències que tindran lloc les properes setmanes, s’analitzaran les desigualtats de gènere existents en els àmbits públic i privat, amb l’objectiu d’identificar mecanismes, eines i estratègies que permetin l’eliminació d’aquestes desigualtats i fomentin la participació econòmica, social i cultural de les dones.

La Setmana per la Igualtat de la URV rep el finançament de l’Institut de la Dona i té per objectiu que l’estudiantat de la universitat i personal extern aprofundeixi en diferents àmbits de coneixement des de la perspectiva de la igualtat entre homes i dones, i coneguin les aportacions de les dones en diversos camps.

La participació a la XIV Setmana per la Igualtat és gratuïta i hi pot assistir virtualment qualsevol persona de dins i fora la comunitat universitària, a travès de la plataforma Teams, sala de la XIV Setmana per la Igualtat.

Actes previstos durant la XIV Setmana per la Igualtat de la URV (en línia):

• Dia 25 de febrer a les 17h: “La participación económica de las mujeres como instrumento para la igualdad”, a càrrec de Irene Belmonte, professora de Ciència Política de la Universidad Miguel Hernández.
  • Dia 4 de març a les 17h: “Los presupuestos con perspectiva de género en España: una herramienta para la igualdad efectiva”, a càrrec de Mónica Gil, professora de Sociologia de la Universitat de València.
  • Dia 8 de març: Dia Internacional de les Dones. Entrega de la Distinció Maria Antònia Ferrer.
  • Dia 9 de març de 15h a 16:30h: “Per un cinema documental amb perspectiva de gènere. Narratives i estratègies subversives en la no-ficció contemporània”, a càrrec de Laia Quílez Esteve, profesora de Comunicación Audiovisual de la Universitat Rovira i Virgili.
  • Dia 10 de març a les 11h: “La crisis del COVID-19 y sus impactos en la igualdad de género” , a càrrec de Maria Solanas, Real Instituto El Cano
  • Dia 12 de març a les 10h: “Los discursos sobre la igualdad en el cine español”, a càrrec de Fátima Arranz, professora de Sociologia de la Universidad Complutense de Madrid.
  • Dia 16 de març a les 17h: “El descrédito histórico de la mujer y la lucha por la igualdad a través de la cultura”, a càrrec d’Anna Caballè, Presidenta de la Asociación Mujeres y Cultura: Clásicas y modernas, professora de literatura espanyola en la Universitat de Barcelona.

Cartell d'activitats de la setmana d'igualtat