16/06/2022

Investigadors de la URV apunten que calen llindars de contaminació per microplàstics al litoral per afavorir mesures legals que els limitin

Una taula de debat analitza els efectes de l'acció humana sobre el litoral tarragoní

Debat entre Nora Expósito i Jaume Folch (TecnAtox, URV); Albert Martinez-Silvestre (CRARC) i Marta Sugrañes (Good Karma).

L’àrea de Medi Ambient de l’Oficina de Comprmís social de la URV, el centre de recerca TecnAtox de la URV i la Societat Catalana de Biologia van organitzar el 14 de juny una taula rodona sobre el medi litoral de Tarragona. Els experts participants Jaume Folch i Nora Expósito, investigadors de TecnAtox, Albert Martinez-Silvestre (CRARC) i Marta Sugrañes (Good Karma) van exposar la seva visió sobre el problema dels plàstics i microplàstics i l’afectació de l’acció humana sobre la flora i la fauna del litoral.

Limitar els microplàstics i regenerar la vida marina

Jaume Folch va detallar alguns des efectes de la contaminació i del turisme sobre el fons matí: la posidònia, que entre les seves funcions hi ha la conservació de la sorra de les platges, ha disminuït fins a la meitat en algunes de les platges de Tarragona. En aquest sentit, una línia de treball d’aquest expert en biologia marina és precisament la regeneració de la vida marina.

Nora Expósito, doctorand de la Universitat, va relatar com arriben fins al nostre cos, a través del menjar i l’aigua que consumim, els microplàstics. Ho fan essencialment a través de l’aigua procedent de les plantes de tractament, que no tenen capacitat per eliminar la majoria de microplàstics perquè el cabal es elevat. Per això va exposar que cal treballar en una metodologia estàndard per mesurar el nivell de presència de microplàstics perquè no existeixen llindars estàndards per medir aquesta contaminació i, per tant, és complicat establir mesures legals que la limitin.

Nora Expósito, investigadora predoctoral de la URV, durant la intervenció al debat sobre els reptes i oportunitats del litoral.

Albert Martínez-Silvestre, que estudia l’afectació del plàstic en les tortugues marines de la Mediterrània, ha observat de quina manera afectes els residus tòxics al sistema immunològic dels animals marins, que arriben a afectar a les migracions.

Marta Sugrañes, oceanògrafa de Good Karma Projectes, va exposar el projecte d’anàlisi de la contaminació per pellets al Mediterrani (Medpellets). Va explicar que hi ha zones d’acumulació i com s’utilitza la ciència ciutadana per recollir dades. En l’últim mostreig que es va fer a la platja de la Pineda, amb 132 voluntaris, es van recollir 1,83 milions de pellets, un rècord mundial.

Voluntariat ambiental de la URV

La URV promou el voluntariat ambiental en diverses organitzacions per contribuir a la mitigació dels efectes de l’acció humana sobre el medi ambient. Els programes amb els quals es pot col·laborar es poden trobar a la pàgina web sobre voluntariat ambiental.