24/04/2018

Anna Boqué i Aitor Ávila reben la menció honorífica del premi de la Societat Catalana de Geografia

Graduats en Geografia i Ordenació del Territori, reben accèssits pels seus treballs de final de grau en els Premis Sant Jordi de l'Institut d'Estudis Catalans

anna boque_Aitor Avila
Aitor Ávila i Anna Boqué, menció honorífica Premi Lluís Casassas i Simó de la Societat Catalana de Geografia.

La Societat Catalana de Geografia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), ha concedit la menció d’honor del XXIII Premi Lluís Casassas i Simó a dos graduats en Geografia i Ordenació del Territori per la URV per la qualitat i l’interès científic dels seus treballs de final de grau. En concret, han estat guardonats amb un accèssit els treballs Antropització del litoral sud de Gran Canària: de la ineptitud territorial a l’urbanisme massiu, d’Anna Boqué, i Anàlisi de la percepció paisatgística del Delta de l’Ebre: una interpretació espacial i qualitativa de les imatges de Wikiloc, d’Aitor Ávila. El guardó forma part dels Premis Sant Jordi 2018 de l’IEC, que es van lliurar el divendres 20 d’abril.

El treball d’Anna Boqué, tutoritzat pel professor Javier Sigró, caracteritza els nuclis turístics al territori sud i sud-occidental de l’illa de Gran Canària. Així doncs, es qualifica el territori mitjançant una sèrie d’indicadors amb la finalitat de donar resposta a la següent pregunta: la costa sud i sud-occidental de Gran Canària necessita una nova dinàmica turística per a garantir la sostenibilitat? La metodologia emprada per a la realització d’aquest estudi s’estructura en quatre fases: la delimitació de la zona d’estudi, l’elaboració de l’inventari territorial, la creació dels mapes de síntesi i el càlcul de correlacions i modelització de funcions lineals.

Anna Boqué recollint la menció d’honor del Premi Lluís Casassas i Simó a la seu de l’IEC.

El segon treball, tutoritzat per la professora Yolanda Pérez, realitza una anàlisi del paisatge del Delta de l’Ebre a partir d’informació geogràfica voluntària. En concret, analitza i classifica els continguts de gairebé 3.000 fotografies georeferenciades i compartides a la plataforma Wikiloc. Com a resultat, coneixem quin paisatge es fotografia en aquest espai natural i on es concentren les imatges, la qual cosa dona informació valuosa per a la gestió d’un espai protegit.

Aitor Ávila recollint la menció d’honor del Premi Lluís Casassas i Simó a la seu de l’IEC.

No és la primera vegada que estudiants de Geografia de la URV reben el Premi Lluís Casassas i Simó de la Societat Catalana de Geografia. De fet, en les darreres sis edicions, han obtingut cinc primers premis i quatre accèssits. Així, en l’edició XVIII, corresponent a l’any 2012, Anna Segura va resultar guanyadora del premi; en l’edició XIX (2013), el guardonat va ser Hicham Achebak; en la XX (2014), el premi va recaure en Xavier Delclòs i un dels accèssits en Kelly Quiroz; en la XXI (2015), es va premiar el treball de Marina Pujol; i, en la XXII (2016) el guardó va ser per Antoni Domènech i l’accèssit per Albert Beneyto.

El premi de la Societat Catalana de Geografia forma part dels Premis Sant Jordi 2018, corresponents al LXXXIVII Cartell de premis i de borses d’estudi de l’IEC, que distingeixen obres i investigadors en tots els àmbits de la ciència i de la cultura catalanes. El guanyador de la categoria de Geografia ha estat Martí Pol pel treball Anàlisi de la imatge. Cas d’estudi: l’evolució del model turístic de l’illa de Menorca. En total, el 20 d’abril es van lliurar 54 guardons corresponents a les societats que integren l’IEC, per un import de més de 173.000 euros.